Isolere garage

Hej alle
Jeg overvejer at isolere min murede garage og vil gerne høre jeres erfaringer og anbefalinger.
Garagen er i mursten, og loftet er allerede isoleret med ca. 90 mm glasuld.

Der er installeret en luft-til-luft varmepumpe, så der er mulighed for opvarmning.

Jeg planlægger at isolere væggene indefra, da det er det mest realistiske i mit tilfælde. Gulvet er beton (ukendt tykkelse), og det har jeg ikke mulighed for at isolere.

Mit mål er at kunne holde en mere stabil temperatur året rundt – fx frostfrit om vinteren og generelt mere behageligt at opholde sig derude.
Det skal bruges som et hobbyrum/værksted, skal have 3D printer derude samt el værktøj 

• Giver det mening at isolere væggene, når gulvet ikke er isoleret?
  • Hvad er den bedste opbygning til indvendig isolering på en muret væg (dampspærre, ventilation osv.)?
  • Hvor meget isolering vil give mening – 50 mm, 100 mm eller mere?
  • Er der noget særligt, jeg skal være opmærksom på ift. fugt og kondens, når jeg isolerer indefra?
Alle input, erfaringer og gode råd modtages med stor tak!
På forhånd tak 🙂

Ps har tænkt mig at fjerne porten og lave en dør i stedet for. Så den er bedre isolere også

Go'dav
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør ikke så meget gulvet ikke er isoleret, det giver lidt naturlig jordvarme, og dejlig kølig om sommeren.

100mm isolering vil jeg mener er fint til væggene, er der hulmur kan du jo få hulrumsisoleret. Jeg vil anbefale at der kommer yderligere 100mm isolering i loftet.

Vi prøver igen, i morgen --
Der var alt der kunne være der :(

Go'dav
30 mm gulvisolering med en gulvplade ovenpå, vil gøre et hobbyrum væsentlig rarere at opholde sig i.
Dog snupper det 50 mm af lofthøjden.

Venlig hilsen
Knud
Dit største problem bliver nok opstigende fugt fra garagegulvet.

Jeg har set flere der har støbt nyt garagegulv med kraftig dampspærre uden yderigere isolering. Fugtigheden blev reduceret til gavn for værktøjet hvor rust var den værste fjende.

Svaret på dit første spørgsmål om det giver mening om yderligere isolering uden gulvet isoleres er nej hvis du ikke forhindrer fugtopstigning fra gulvet.

Værktøj kan sagtens tåle kulde, men har det meget stramt med fugt. 

Det ikke en mulighed at gøre noget ved gulvet da det 1 er for dyrt ellers mister jeg for meget loftshøjde :(

Så må droppe det :)

Go'dav
Annonce
Det er dit valg, men stopper du ikke fugtafgivelsen fra gulvet til garagen vil al dit værktøj lide en krank skæbne.
altså indtil videre virker det hele 4, med 4 år på bagen :)

Men tænker mere min ret dyre 3d printer og laser cutter måske er lidt mere følsomme end millwauke el værktøj :)

Go'dav
Det var faktisk også min tanke. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis