Spær retning på tværs - er det muligt?

Hej 

Jeg kunne godt bruge lidt sparring ift. retning af spær til en overdækket terrasse. På det fleste vejledninger jeg kan finde går spær på langs og følger fald retning.

Jeg vil dog gerne lave en konstruktion hvor spær går på tværs i stedet. Men er det muligt.
Det gule er stolper i de 4 hjørner, 100 x 100
Det blå er spær. Har regnet mig frem til at 45 x 145 rækker. med 60 cm. mellemrum.
Det røde er "remme" som spær skal ligge på og monteres med vinkelbeslag. Er dog i tvivl om det går at lave "remme" på denne måde i siderne, i stedet for for og bagrem.

Nogen som har et godt fif eller input hertil?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der ingen problemer i. Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge af tag materiale. De fleste kan bære over 1 m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du sætter dine 2 remme (rød) i samme højde og med ønsket fald og fastgør dine spær (blå) imellem eller ovenpå remmene.
Husk at dine 2 remme skal være dimensioneret til at kunne bære hele taget - hvilken belægning skal der på?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak - der skal bare trapezt-plasttag på. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg ved om remmene er store nok. Der er jo alligevel et par spær de skal bærer
Uanset, så er det bedre at fæstne remmene ved at skære hak i stolperne og montere remmene liggende i hakket med bræddebolte igennem rem og stolpe. Så bæres hele tagets vægt ikke at vinkelbeslag og kræfterne føres ned i stolperne 
Træinfo har en app (træbjælker) som kan hjælpe dig med at lave beregningen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også