Skimmel i carportloft

Jeg byggede min carport Juni 2025. Ubehandlet træspær med OSB3 plader ovenpå og 2-lagstagpap på. Carporten er åben i én side og et hul i enden hvor der skal være en dør, så der er god ventilation. Carporten har stået uden loft indtil nu hvor jeg vil sætte troldtekt op. Nu ser jeg skimmel enkelte steder på spærene og de mørke træknaster i OSB3 pladerne. Jeg har målt fugt i alt træværket og det er pt. ikker over 14%. Jeg har tjekket grundigt for utætheder i taget siden opførsel og har ikke fundet nogen.
Jeg er i tvivl om det er lokalt fugt og harpiksrester i træet eller om jeg har et større problem. OSB3 pladerne yderst mod åbningen har et tættere lag af mørke pletter.
Jeg overvejer at fjerne det lokalt, og lave en udluftningsspalte for enden af spærene for bedre ventilation.
Hvad bør jeg gøre før jeg lukker af med troldtekt?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingenting, det man kan se er helt normalt. Ubehandlet træværk der står mere eller mindre åbent for vejrlig kan sagtens få skimmel i overfladen, eg ubehandlet træ på en overdækket terrasse bliver lynhurtigt kedeligt at se på.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Konstruktionen er under dække så jeg tænkte at det sagtens kunne være ubehandlet. Jeg vil meget nødig give det olie da det er et stort areal. Godt at høre det er helt normalt.
Carportbyggeren skrev den 06-04-2026 15:46:22

Konstruktionen er under dække så jeg tænkte at det sagtens kunne være ubehandlet. Jeg vil meget nødig give det olie da det er et stort areal. Godt at høre det er helt normalt.

Så længe der er ordentlige forhold for ventilation når du begynder at lukke det til er det harmløst.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også