Stiga Park - klipper starter ikke

Hej, 
Jeg har en Stiga Park 120 - ca. 5 år. Den kører som den skal, men klipperen vil ikke længere starte.

Når jeg trykker på klippe-start-knappen så lyser den, men der sker intet med klipperen. Den siger intet og giver heller ikke et 'ryk'. Så det virker ikke til, at den forsøger at starte klipperne.  

Kileremmene ser umiddelbart fine ud og ser ud til, at sidde hvor de skal. Jeg har haft den grå skærm på klippeaggregatet af, og der sidder kileremmene også fint. Intet sidder i klemmen.

Nogen der har erfaring med lignende udfordringer? Er det måske i selve driv-delen i motoren som er i udu?

Ellers må jeg til nærmeste forhandler - bare lidt bøvlet.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Det kunne jo også være den er med elektrisk kobling, tilkobler du med en lille knap på instrumentbordet, så er det med elektrisk kobling.

Så tjek for sprungne sikringer, og kik om ledningen skulle være falden af koblingen som typisk sidder på motorens aksel. (kender ikke din model af klipper )

Vi prøver igen, i morgen --
Kender intet til Stiga. Men hvis den har elektrisk tilkobling af knivene må der sidde en el-kobling et sted. Den kan jo være afgået ved døden eller der kan være gået en sikring eller simpelthen en ledning der er røget af. Jeg tænker koblingen sidder ved motoren ved den remskive der skal trække knivene.
Du må i gang med lidt detektivarbejde.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svar.
Hvordan ser sikring/sikringboks ud og hvor sidder de typisk? Og er det let at se, om en sikring er røget? Går ikke ud fra, at det ligner sikring i elskabet i huset.
Jeg må ser om jeg kan skille den mere ad og følge ledningerne fra knappen, der tilkobler klipperen - og finde de ting i beskriver :-) 

uhh, ser at en el-kobling koster ca. 2.500. Håber ikke det er den.
Det er tit de samme sikringer der også bruges i biler. 
Dem er der så flere typer af. 
De sidder typisk i forbindelse med batteri eller måske ved nøglekontakten. På en havetraktor plejer de at sidde i et lille plasthus med et låg så man kan komme til selve sikringen. 

Fik kigget nærmere på det. Kan ikke umiddelbart se løse ledninger eller stik - ej heller ved koblingen. Og sikringen ser også umiddelbart OK ud.
Annonce
Hvis du har et multimeter eller bare en 12v pære med et pr srumper ledning kunne du finde ud af om der kommer spænding frem til koblingen. Kontakten til tilkobling kunne jo i teorien ​være i stykker.

Giver det et "klonk" når du aktivere klipperkoblingen, fejler koblingen sikkert ikke noget, så kik efter rem og remstrammer, hvis remmen er røget af remstrammeren kan knivene ikke dreje rundt.

Vi prøver igen, i morgen --
Kermit:
Jeg har hverken det ene eller det andet, så det kan jeg ikke teste i dag.

je_ns:
Den siger intet nu. Kan ikke huske om den gjorde det, da problemet opstod i efteråret (først nu jeg kigger på det).
Remme og remstrammeren ser fine ud. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis