Selvbærende terrændæk - input ift. hæftegrundlag og kuldebro

Hej - jeg søger gode råd ift. at vi ønsker at sløjfe kælder i vores 1986'er hus og støbe nyt selvbærende terrændæk. Kælderen bliver fyldt jfr ingeniør anvisninger. Vi fjerner husets tegl mursten facade, men bevarer det bærende træskelet, som udvides med ny trækonstruktion inkl. isolering osv.  

MEN MEN MEN - det nuværende træskelet, som vi skal genbruge, står ovenpå de etagedæk plader, som skal fjernes ifm. at vi sløjfer kælderen (dels for at vi kan fylde den op, men også for at vi kan få den rigtige isolering under det nye gulv).

Derfor søger jeg input - kan vi gøre som skitseret - dvs. bevare ca. 400mm at den yderste etagedæk plade, som vi så opbygger støttemur til.

- Er det tilstrækkelig vedhæftning for det nye selvbærende etagedæk?
- Er det skidt ift. kuldebroer?
- Andet vi overser?

Ser frem til nogle gode input. På forhånd mange tak... 

Mvh Rune
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er billede af mit oplæg.

Mvh Rune
Jeg forstår ikke en skid, undskyld mit franske.
Du vil fylde din kælder op, men samtidig snakker du om selvbærende dæk og støttemure i kælderen.

Hvis kælderen fyldes op kan vel bare rette af, lægge isolering og støbe ovenpå?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad formål har de indervægge i kælderen når du støber nyt terrændæk, og fylder kælderen op?
De etageplader, hvad er de lavet af?
Samt når du har en ingeniør på, kommer han vel også med fremgangsmåde på opbygning som du skal følge hvis han skal stille noget garanti på projektet..?
Ærligt talt også lidt forvirret. Træskelet men også etagedækplade, er det brune træ? Som vist står det på sokkel og behøver ikke anden understøttelse. Kælder skal vel bare fyldes op og derfor ingen grund til at nyt dæk skal være selvbærende?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej igen - kælder opfyldning bliver ikke stampet osv. Kælder bliver fyldt med murbrokker, teglsten osv., men også utrolig meget overskydende jord fra udgravning andet sted på grunden. Det skal derfor blot fyldes op i højden til at kunne bære isoleringen indtil betonen har sat sig. Isoleringen fastgøres til det nye betondæk. Derfor skal det være selvbærende.

De nuværende etagedæk plader er ca. 170mm leca/beton. Det er nogle præfabrikerede elementer.

Og ja, der kommer ingeniør ind over - jeg er blot ude i noget forudgående research ift. at spore mig ind på den rette fremgangsmåde. Jeg ved allerede med sikkerhed at det skal være en selvbærende betondæk. Så mit spørgsmål drejer sig om det her med om der vil være tilstrækkelig med fæstning for dette betondæk.  

I praksis er det kun udvalgte steder hvor det vil være nødvendigt at gære dette. Jeg har skraveret områderne. Alle de andre steder kan etagedæk pladerne nemt fjernes. 

Mvh Rune
Annonce
Teglsten, murbrokker, beton og lignende er byggeaffald og må ikke deponeres lokalt. Hvis du alligevel gør det er det et klokkeklart sagsanlæg fra både fremtidig ejer og kommune.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvorfor dog fjerne det nuværende etagedæk? Man fylder da ikke en kælder op med byggeaffald, men deponerer det hvor det hører hjemme.
Kunne du ikke blot lave din kælder om til en “krybekælder”, og så isolere op mod nuværende etagedæk. 

Søren O
BOFH skrev den 06-04-2026 17:42:25

Teglsten, murbrokker, beton og lignende er byggeaffald og må ikke deponeres lokalt. Hvis du alligevel gør det er det et klokkeklart sagsanlæg fra både fremtidig ejer og kommune.

/BOFH 

Nej - det er ikke korrekt. Jeg har fået lavet lovpligtig miljøkortlægning og kommunen har godkendt at vi deponerer de "døde materialer" som kælderfyld.  

Mvh Rune
Søren O skrev den 06-04-2026 17:47:57

Hvorfor dog fjerne det nuværende etagedæk? Man fylder da ikke en kælder op med byggeaffald, men deponerer det hvor det hører hjemme.
Kunne du ikke blot lave din kælder om til en “krybekælder”, og så isolere op mod nuværende etagedæk. 

Vi er nødt til at fjerne det nuværende etagedæk, da vi ellers ikke får isolering under det nye betongulv. Så det er dels for at deponere alle sten, murbrokker, jord m.m. (som vi alternativt skal betale MANGE penge for at få kørt væk) og dels for at kunne isolere med min. 300mm ny isolering under det nye betongulv.

Og - som jeg netop har svaret herover, så er det lovligt at genanvende de ufarlige materialer som fx tegl, beton m.m. lokalt. MILVA har lavet prof. arbejde med lovpligtigt affaldsanmeldelse til kommunen osv. 

Mvh Rune
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis