Fjerne ubrugt radiator.

Goddag folkens.

Fruen har sat sig for at køkkenet skal opgraderes, og dermed må en ubrugt radiator nu lade livet.
Vi har nu boet på nuværende adresse i 7 år, og radiatoren har aldrig været i brug, da der er gulvvarme.

Men... Hvordan gribes det an? Skal jeg lukke for ventilen i teknik skabet eller slukke helt ned for cirkulationen i systemet? Og lukke tryk af inden jeg løsner fittings på radiatoren?

Og ud over at proppe rør stumperne af i køkkenet, skal jeg så også proppe den rette kreds af i teknik skabet og tømme rørene for vand?

Mvh. Frank Østergaard
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lukke ned for dit anlæg, og stoppe cirkulationspumperne. Derefter tapper du vand af, så det er under din radiators niveau. Rør proppes af hvor det er muligt, gerne så tæt på afgreningen som muligt. Derefter vand på igen, luft ud, efterfyld med vand, og starte cirkulationspumperne. 

Søren O
Hej Søren. 

Tak for dit svar.
Vi har gasfyr, så jeg går stærkt ud fra at jeg bare skal slukke helt for fyret på vægudtaget?
Jeg kan aller højest tappe vandet af ved at skrue proppen ud nederst på radiatoren. Det er laveste punkt i systemet så det må vel være det der skal til? 🙂

Ellers så skal jeg skrue slangerne af i teknik skabet.
Jeg kan proppe af helt oppe ved afgreningen og ude ved væggen. Så kommer der til at hænge to løse rør i skabet men det er vel ok.

Mvh. Frank Østergaard
Ellers så skal jeg skrue slangerne af i teknik skabet.
Jeg kan proppe af helt oppe ved afgreningen og ude ved væggen. Så kommer der til at hænge to løse rør i skabet men det er vel ok.

Du bør fjerne så mange delene af rørene, du kan, så der ikke er nogle "døde ender" i systemet.

fase
“Døde ender” i et varmeanlæg er ikke det store problem. Det svarer egentlig blot til en lukket radiator, men selvfølgelig “rydder man op” når man fjerner en radiator. Havde det været rør til brugsvand er det vigtigt at der ikke er nogen “døde ender”.

Søren O
Søren, du har da ret i at døde ender i et varmesystem ikke er et stort problem, men hvis det nu er nemt at fjerne rørene, hvorfor så ikke gøre det.

fase
Annonce
Det er også derfor jeg skriver at man bør “rydde op”.

Søren O
Så røg radiatoren væk, og der er proppet af alle steder hvor muligt 🙂
Og Generalen ​godkender tilfreds fremskridtet!  

Tak for de vise ord  

Mvh. Frank Østergaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis