Bekære clematis montana

Hej med jer
Jeg har disse 2 skønne Clematis montana på en pergola på min terrasse. Løvet er nu så tykt at jeg var lidt betænkelig her i vinters pga den store mængde sne der lå ovenpå den + at den hvert år er på vej hen over mit tag. Så altså jeg vil gerne klippe den helt tilbage så den ligesom starter forfra - men hvad kan den tåle ?
Jeg tænkte at klippe dem over hvor den går fra lodret til vandret. Altså oppe ved overlægger af pergola (se pix)
Men er det for voldsomt ? Jeg er bange for at slå den ihjel - jeg syndes virkelig den er skøn med de smukkeste stammer. Den er nærmest umulig at tynde ud i da det om sommeren er ​en næsten en meter tyk dyne ​på 3x4 meter!
Nogen kvalificerede bud ................  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klematis kan du skære hårdt tilbage men kun 1/3, så operationen vil tage 3 år.
Clematis montana er forårs blomstrende. Den blomstrer altså på skud der er sat sidste år. Det er korrekt at den kan beskæres nu men du får så ingen blomster i år. Men så vil den stå fint til næste år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
okay lidt ad gangen - og bare rolig jeg klipper ikke noget før efter blomstring  
Du kan godt beskærer klematis nu inden løvspring for alvor sætter ind. Det går kun ud over blomstringen i år. Til gengæld indhentes det allerede næste år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også