Afbryder og korrespondance virker på skift

Hej gør-det-selv-folk,

Jeg har to lampeudtag (1 og 2) med en afbryder (A) og en korrespondance-afbryder (K-A) tilknyttet.
Da vi flyttede ind, virkede begge afbrydere fint.
Jeg har siden monteret lidt forskellige lamper, skiftet dem ud igen osv.
Pludseligt virkede A og K-A kun hver for sig. Dvs hvis du tændte lyset på A, var det også kun A, der kunne slukke. Men tændte du på K-A, var det også kun K-A der kunne slukke.
I går gik det så endnu værre. Jeg tændte lyset og kunne slet ikke slukke det igen. Hverken på den ene eller den anden.
Nu har jeg afmonteret lamperne i det udtag 1, og så virker A og K-A igen, men kun hver for sig.
Hvad i alverden er galt og hvordan fikser jeg det?
På forhånd mange tak!
/Kasper
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Når du laver el, så skal du have helt styr på hvad du har gang i, så du ikke får byttet om på nogle ledninger. En rigtig god ide, er at tage billeder af hvordan det ser ud, inden du går igang. Så er det lid5 lettere at finde tilbage.
Tilslutninger til lamper bør være i terminaler eller dobbelte samlemuffer, så ledningerne i den faste installation samles i de store huller i samlemuffen, og lampeledningerne så monteres i de små huller. Dermed skal der ikke skilles noget ad, når lamper monteres eller afmonteres.
Prøv at tage et par billeder af dine lampeudtag, og lad os se på det.

Søren O
Du har sandsynligvis fået lampen monteret på korrespondance ledningen og ikke på tændledning som det bør være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis