dab+ teleskop vs aktiv antenne

Dab+ radioen med teleskopantenne modtager masser af radiostationer, men den aktive indendørs dab+ antenne som jeg stiller lige ved siden af modtager ingenting? Hvorfor? Er det den tilsluttede receivers følsomhed der er for sart? Eller er der forskel på mono og stereo dab ligesom fm?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger jeg nok lidt dumt, men har du sluttet antennen til radioen. det er lidt svært at se på billedet.

fase
Jo, den er sat til. Jeg har i mellemtiden opdaget at jeg får signal 1 meter højere oppe
peteres skrev den 02-04-2026 10:37:40

Jo, den er sat til. Jeg har i mellemtiden opdaget at jeg får signal 1 meter højere oppe

Kan du ikke nøjes med teleskopantennen?

fase
Teleskopantennen kan jeg ikke slutte til receiveren, den sidder fast på den lille radio. Men jeg har fået det løst. Nu er kun tilbage en undren over hvorfor to antenner modtager alt hhv intet på samme position 
Ja det lyder mærkeligt.

fase
Annonce
Digtitale antenner til dvb-t og dab er ofte alt eller intet. Og de to antenner er ikke helt samme sted/højdre. Utroligt lidt kan gøre det.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
FM radio opererer omkring 100 MHz, DAB gør det omkring 200 MHz.
Ideel antenne for FM er derfor ca 75 cm (1/4 bølgelængde), og DAB derfor ca det halve. Dog bør DAB normalt modtages ok med 75 cm antenne da det jo så er 1/2 bølgelængde. Pga den højere frekvens er DAB dog mere følsomt for div. modtage handicaps.
Hvilket frekvensområde er din  aktive antenne specificeret til at modtage?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis