Luk hul i ydervæg (gips + dampspærre + isolering)

Hej lav-det-selv-folk!

Jeg har en udluftningskanal som vist på billedet, 120 mm i diameter, som går igennem ydervæggen af mit hus fra 2008. Den udvendige side af ydermuren er mursten og den indvendige side (som ses på billedet) er gips - OSB - isolering - dampspærre - isolering.

Hvordan lukker jeg det hul?

Min egen ide er, at klemme et stykke 40 x 40 cm dampspærre ind mellem isoleringen og den ekisterende dampspærre (ikke noget tape, bare et stort overlap, klemt sammen af isoleringen som trykker fra begge sider). Derefter fylde isolering på begge sider og afslut med gips indvendigt og mursten yderst.

/ Jonas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er afgørende at få styr på både isolering, fugtspærre og ventilation (så der ikke opstår kuldebroer).
Her er en trin-for-trin guide til, hvordan du kan gribe det an for at sikre det bedste resultat:

1. Udvendig afslutning (Murværk)
Start udefra, så du har noget at pakke isoleringen op imod:
  • Mursten: Du skal mure hullet til med mursten, der matcher de eksisterende.
  • Luftspalte: Husk at bevare den oprindelige luftspalte (ca. 20-30 mm) mellem mursten og den bagvedliggende isolering, præcis som i resten af huset.

2. Isolering og Dampspærre (Kernen)
Her er din idé med et stort overlap god, men tape er ofte sikrere:
  • Isolering (Yderst): Fyld hullet ud med mineraluld (f.eks. Rockwool eller Isover) fra indersiden helt ud til den eksisterende isolering mod murværket.
  • Dampspærren: Din plan med 40x40 cm folie er fin. For at gøre det helt tæt, bør du dog overveje at bruge dampspærretape (den grønne/blå stærke tape) langs kanten af det nye stykke mod det gamle, hvis du kan komme til det. Selvom isoleringen trykker det sammen, sikrer tape mod luftlækager, som kan føre til kondens.
  • Isolering (Inderst): Fyld resten af hullet ud med isolering ind mod gipspladen.

3. Indvendig afslutning (Væggen)
For at få en jævn og stærk overflade:
  • OSB-plade: Skær et stykke OSB-plade, der passer præcis i hullet, og monter det. Hvis du ikke har noget at skrue det fast i, kan du montere et par trælægter bag den eksisterende plade som "stoppere".
  • Gips: Skru et stykke gips på.
  • Finish: Brug armeringsbånd (papir eller fiber) i samlingen, spartel ad 2-3 omgange, slib, og mal.

Et par gode råd:
  • Undgå hulrum: Sørg for at isoleringen er pakket tæt (men ikke mast flad), så der ikke er luftlommer, hvor kulde kan trænge ind.
  • Materialevalg: Brug samme type isolering som i resten af væggen for at sikre ensartede egenskaber.
Har du adgang til at se, hvordan den eksisterende dampspærre ligger i forhold til isoleringen lige nu?
Det kan ses på billedet at det er 2 lag gips. 50 mm isolering og så dampspærre.
Jeg ville nok skære yderste lag gipsplade ud i en firkant lidt større end hullet, og så lime et nyt firkantet stykke ind der. Der er ikke noget i vejen for at det kun er 1 lag gips lige der. Det vigtigste er at samlinger ikke er lige over hinanden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar jetdirect.

​Mht. tape så står valget nok mellem:

1. 40x40 cm dampspærrestykke uden tape (klemt mellem isolering og eksisterende dampspærre
2. ​13x13 cm stykke med ​tape (det kan man nok lige få ​plads til at klemme på plads)
3. Gøre hullet større på indersiden (skære mere af gips+obs) såldes man kan tage isolering ud, tape ordenligt osv.

ev elmand skrev den 02-04-2026 11:05:09

Det kan ses på billedet at det er 2 lag gips. 50 mm isolering og så dampspærre.
Jeg ville nok skære yderste lag gipsplade ud i en firkant lidt større end hullet, og så lime et nyt firkantet stykke ind der. Der er ikke noget i vejen for at det kun er 1 lag gips lige der. Det vigtigste er at samlinger ikke er lige over hinanden. 

Tak for svar elmand - vores to indlæg blev vist afsendt næsten samtidig. Dit forslag lyder lidt som min mulighed 3: Lave et større hul på indersiden (i gips og OSB), således man har arbejdsplads til at tape på dampspærren?

jetdirect skrev den 02-04-2026 10:07:40

Har du adgang til at se, hvordan den eksisterende dampspærre ligger i forhold til isoleringen lige nu?

Jeg kan se det samme i hullet som kan ses på billedet. Jeg kan ikke se hvor de eksisterende baner af dampspærre starter og slutter. For mig at se ligner det der ligger to lag plast der hvor hullet er skåret, men det kan være fordi hullet er skåret i overlappet mellem to baner eller fordi der ligger dobbelt lag over alt.

Ift dampspærre er det noget enklere bare at tape løs så det lukkes korrekt end at forsøge at sætte et stykke med overlap i et hul du knapt kan få to hænder ind i. 
Annonce
HrT skrev den 02-04-2026 12:30:56

Ift dampspærre er det noget enklere bare at tape løs så det lukkes korrekt end at forsøge at sætte et stykke med overlap i et hul du knapt kan få to hænder ind i. 

HrT : Altså skære et større hul på indersiden og få det lappet ordenligt med overlap og tape? Som jeg har forsøgt at illustrere på billedet herunder.

HrT skrev den 02-04-2026 12:30:56

Ah, nu er jeg også med. Du vil bare lukke hele Ø120mm hullet med tape, 5 strimler a 20cm længde møvlet ind mellem isolering og dampspærre ... Genialt!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også