Indmuring af samlemuffee

Hejsa.

Jeg skal samle et kabel i en indmuringsdåse og fører kablet videre til en anden dåse. (Stikkontakt der skal flyttes til anden side af døren)

Jeg har ladet mig fortælle man kan få nogle wagu muffer, som man godt må samle ledningerne mee i dåse, sætte låg på og herefter murer dåsen til?

Er det rigtigt og kan nogen henvise mig til de rigtige muffer?

1000 tak på forhånd:)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hovedreglen er at du ikke må mure dåsen til hvis der er samlinger med Wago eller andre typer muffer

Så vidt jeg husker er det disse:
https://www.wago.com/dk/elektrisk-forbindelsesmateriel/installationsklemmer-samlemuffer/push-wire-inline-fjedersamlemuffe

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg skal ikke kloge mig på lovligheden, men som gammel elektriker vil jeg sige at det ufattelig dårligt håndværk at lave den slags julenumre, bare for at spare lidt tid.
Prøv at forestille dig at du skal fejlfinde eller trække nye ledninger i den eksisterende installation, det er praktisk umuligt og vil koste dig en formue plus en helvedes masse huller i væggen for at finde "synderen"  
Jeg ville nødigt købe et hus med den slags skjulte overraskelser, og du kan da glemme alt om ejerskifte forsikringer der skulle dække en elektriker regning på en mindre formue fordi ingen ved hvad der er lavet for 10-20 år siden. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Bemærk at DIN VDE 0100-520:2013-06 er ikke gældende i Danmark. De ligner de danske regler, men det er DS 60364, der gælder i Danmark.
Hvis du fjerner dåsen og laver en samling med krympemuffe, er det lovlig at mure inde. En samling i en dåse, vil jeg betragte som en skjult samling, der ikke er lovlig.

fase
Annonce
Tak for svar :) jeg får elektrikeren til at samle det rigtigt :) det skal laves ordentligt  - spørgsmålet var kun for at afsøge muligheder
Nu kender jeg ikke de andre omstændigheder ved installationen. Men det rigtige er at trække ny kabel til den nye placering.
Det er god beslutning at få elektriker til at lave det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-03-2026 21:37:33

Nu kender jeg ikke de andre omstændigheder ved installationen. Men det rigtige er at trække ny kabel til den nye placering.
Det er god beslutning at få elektriker til at lave det. 

Jeg er i mit svar gået ud fra, at kablet er muret ind og dermed umuligt at skifte. Det er i mine øjne dårligt håndværk at mure kakler inde, så de ikke kan skiftes/repareres uden at lave huller i muren. Men det er lovligt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis