Renovering af understøtning i gl. kostald

Jeg har en gammel kostald som jeg er ved at lave om til værksted og lager. I hver side ligger en I-bjælke, til at understøtte bjælkelaget, som er understøttet af en række Ø11,5cm damprør der er støbt ned i betonen. Mange af disse damprør er tæret lige over gulvet, enkelte er tørret helt igennem så de nu kun sidder fast i i-bjælken. Det skal jeg havde gjort noget ved, der er ca. 20 damprør der trænger til renovering.
Min oprindelige idé var at skære røret over lige over gulvet og ca. 30 cm oppe, slibe gulvet omkring røret plant og så sætte en ny stykke rør i samme dimension, men nu med en fodplade med huller til to ankerbolte, og svejse det sammen. Det virker som et stort arbejde og specielt det med at gøre gulvet rundt om det gamle rør plant, virker som en besværlig opgave.
En anden måde at gøre det på kunne være at tage et 60mm kopbor og lave et hul i damrøret ca 40 cm oppe og så hælde beton og evt. noget tyndt armeringsjern ind i røret og ned i det hulrum der er i røret under betonniveauet og hele vejen op til hullet. Efterfølgende svejser jeg den skive, jeg har boret ud, i igen. Det virker for mig som en noget nemmere løsning, men har jeg ret i det? Vil det holde? Skal der armeringsjern i?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil anbefale første forslag, men uden at jævne underlaget plant.
Nyt rør og fodplade laves så der kommer 20 - 25 mm afstand til gulvet, og efter svejsning stoppes mellemrummet med jordfugtig cementmørtel.
Ok, tak for svar, det må jeg prøve. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis