Fræse greb i krydsfiner skuffefronter

Jeg skal lave køkkenfronter i krydsfiner og vil gerne fræse integrerede greb som typen på billedet, men jeg er i tvivl om træet kan klare det eller om det vil blive helt flosset og ødelagt. Er der nogen som har erfaringer med det?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fræse det men det vil ikke se godt ud i krydsfiner, det er i øvrigt ikke egnet til køkkenlåger. 
Dit billede eksempel viser massiv træ ( årer på langs og endetræ yderst)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for din kommentar. Det er blot til skuffefronter, så jeg tror det går fint med krydsfiner. Jeg er desuden interesseret i om fræsningen kan lade sig gøre, ikke stilmæssige inputs til mit materialevalg, tak. 

Jeg ved godt at billedet ikke viser krydsfiner, det var blot en reference på selve fræsningens profil. 
Hvis du bruger krydsfiner af høj kvalitet, tænker jeg godt det kan lade sig gøre.

Alternativt kan du lime dyble en træliste på og lave fræsningen i den.

Der findes også grebsprofillister til montering på overkanten..

Vi prøver igen, i morgen --
Det vil flosse i hvert andet lag pga de skiftende retninger af træets årer, grebet vil føles ru og ikke behageligt da den glatte finish ikke kan opnås.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg giver BOFH ret, krydsfiner har en kedelig tendens til at flosse og af samme grund sættes der næsten altid en eller anden form for kant på dem. Selv en almindelig vinkeret kant vil flosse, og er meget let at slå et stykke af efterfølgende ved dagligt brug. 

Plus den tynde del, når du har fræset vil være sårbar og let knække, når den kun består af feks 2 lag finer. Med mindre du havde tænkt dig at lave fronterne af 20mm plade, og så fræse halvdelen væk  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg har lavet bl.a. tandhjul i krydsfiner og en basrefleksport og det ser ok ud, men det har taget lang tid at slibe alle de " hår" væk.
Kommer an på hvordan du vender fiberretning på det første lag i fronten. Hvis du vender det vandret, så knækker kanten/spidsen af. Men alt kan afrundes.  Det kan også være "luft lommer" i midten af krydsfiner pladen.  Det kan spartles. 
Jeg kan godt lide det Jens har foreslået, at lime en liste på med dyvler og fræse i den. 
Jeg har taget et billede af en krydsfinerplade og en liste af bøg jeg har liggende. Det ser ok ud og krydsfiner bliver lidt mørkere efter en overfladebehandling. 
Jeg ved ikke om du ved det, men krydsfiner lugter kraftig af eddike i et stykke tid. 

Brug birkekrydsfiner af god kvalitet, det er meget tæt, har får lommer i de indre lag og nemt at fræse i. Men jeg ville også sætte en massiv liste på der hvor jeg skulle fræse håndtaget, hvis det var mit køkken.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også