Oliefyr - Kedeltemperatur falder hurtigt?

Jeg har et herligt Baxi Block Kondens MK4 fra 2013, som har kørt fint i de år, vi har haft vores hus. Nu synes min kone imidlertid, at den suger lidt rigeligt olie i betragtning af, at vi er i marts.

Jeg er langt fra ekspert, så det eneste, jeg kunne komme på, var et se på, hvor ofte fyret kørte og hvor længe ad gangen. Jeg kan se, at fyret varmer op til 75 grader og derefter slukker. Derefter begynder temperaturen i kedlen at falde. Den falder til omkring 40 grader på 16,5 minutter, hvorefter fyret går i gang igen. Mit spørgsmål er: Er det ikke et temmelig hurtigt fald i kedeltemperatur? Eller er det helt normalt?

Fyret varmer fint radiatorer og brugsvand op, så der er ikke noget problem med at få varmen ud af fyret.

Vi fik for nylig udbedret en læk i varmtvandsledningen, men det tror jeg ikke er relevant?

Håber nogen kan gøre mig en smule klogere!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tyder jo på i bruger meget varme, der har jo også været koldt og blæsende her på det sidste..
Synes der et stort spring på temperaturen, mellem stop og start, det er normalt meget mindre, men det påvirker ikke dit varmeforbrug (Men kender ikke kondenserende kedler så måske derfor?)

Hvad er din fremløbstemperatur, det vand den pumper rundt til radiatorerne. ?

Jeg har sænket vores til omkring 30 gr. C. det spare lidt på varmen..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej,

Tak for svar. Det kan da godt være, at det bare er udtryk for stort forbrug.

I forhold til fremløbstemperaturen, så ved jeg hverken, hvad der er, eller hvor jeg kan tjekke det. Af manualen kan jeg kun se, at man på mit fyr kan tjekke den maksimale fremløbstemperatur - den er sat til 75 grader. Men eftersom brænderen slukker, når kedlen når 75 grader, så siger det nok ikke så meget om den egentlige temperatur.

Din kedel indeholder kun 20 ltr. vand. Det vil natu4ligt give de store temperaturudsving. Din kedelydelse er 18 kw. Det er en stor ydelse til en normal bolig, men fin hvis i bruger store mængder varmt vand. Spør* 3vt. d8n oliefyrsmand om en mindre dyse kan være en fordel.

Søren O
Hej Søren,

Tak for svaret! Det vil jeg gøre, når vi skal have serviceret fyret næste gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis