Er der slør i forgaffel på helt ny cykel?

Har købt denne helt nye cykel.
Cyklen har en speciel forbremse som jeg ikke har set før.

Når jeg holder for-fremsen inde og blokerer hjulet, så kan hjulet bevæge sig ca. 1-2 cm i hver retning. Jeg er lidt i tvivl om, hvad der egentlig sker her. Om det er slør et sted.

Er dette en fejl og skal cyklen tilbage til forhandleren? eller er det bare meningen at denne type bremse skal fungere sådan.

Det skal siges at bremsen bremser helt fint. Så det er ikke dét der er problemet.

Se video her:

https://files.catbox.moe/yknppq.mp4

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder en rullebremse, og de kan godt give sig en lille smule ved frem- og tilbagebevægelse. Hvis cyklen bremser ordentligt, så husk på at den i 99% af bremsningerne skal gøre det i samme retning, hvorfor sløret ikke har nogen betydning. Hvis du mener, at der er for meget slør, så snak med forhandleren om det, da cyklen er ny, og derfor er omfattet af reklamationsret.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er nemt at tjekke om det er forgaflen der er slør i.
Du hænger cyklen op og tager fat i selve forgaflen og rykker den rundt til alle sider, så vi du hurtigt kunne mærke om det er forgaflen den er gal med.
Men som Kolding skriver så kan en rullebremse godt være lidt "løs" i det, og så har den også den ulempe at du skal afmontere bremsen for at få hjulet af, hvilket gør det mere besværligt at være ejer af en rullebremse  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kolding75 skrev den 30-03-2026 11:03:14

Det hedder en rullebremse, og de kan godt give sig en lille smule ved frem- og tilbagebevægelse. Hvis cyklen bremser ordentligt, så husk på at den i 99% af bremsningerne skal gøre det i samme retning, hvorfor sløret ikke har nogen betydning. Hvis du mener, at der er for meget slør, så snak med forhandleren om det, da cyklen er ny, og derfor er omfattet af reklamationsret.

Tak for hurtigt svar.

Så er der nok ikke noget galt med den. Jeg har bare ikke haft en rullebremse før.

Du skriver, at jeg skal reklamere over det, hvis jeg mener der er for meget slør. Men jeg ved netop ikke, hvad der er for meget. Så min mening er ikke meget værd. Jeg vil jo ikke reklamere over noget der er helt normalt.

Det lyder som om du ved meget om det. Ud fra videoen - vil du så vurdere at dette er helt normalt eller for meget?

PinkHenrik skrev den 30-03-2026 11:21:30

Det er nemt at tjekke om det er forgaflen der er slør i.
Du hænger cyklen op og tager fat i selve forgaflen og rykker den rundt til alle sider, så vi du hurtigt kunne mærke om det er forgaflen den er gal med.
Men som Kolding skriver så kan en rullebremse godt være lidt "løs" i det, og så har den også den ulempe at du skal afmontere bremsen for at få hjulet af, hvilket gør det mere besværligt at være ejer af en rullebremse  

OK jeg vil tjekke om der er slør i forgaflen, men det er der nok ikke.

Når jeg lige hurtigt ser videoen igennem igen, så ser det jo fkatisk heller ikke ud til at forgaflen bevæger sig. Det ser ud til udenlukende at være hjulet.
Jeg ville ikke være bekymret over det. Du skifter næppe mellem at køre frem og tilbage på en cykel, så bremsen vil altid være "skubbet frem", og derfor vil du så godt som aldrig mærke den smule slør. Der er i øvrigt ingen slør i din forgaffel, så ingen grund til at tjekke det.

Med reklamation mente jeg, at du kan tage en snak med forhandleren, som sikkert kan give dig vejledning. Eller du kan tage ind til en anden cykelsmed, og få en vurdering og smide en 50'er i kaffekassen som tak - så har du i hvert fald et uafhængigt og professionelt svar.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 30-03-2026 12:01:05

Jeg ville ikke være bekymret over det. Du skifter næppe mellem at køre frem og tilbage på en cykel, så bremsen vil altid være "skubbet frem", og derfor vil du så godt som aldrig mærke den smule slør. Der er i øvrigt ingen slør i din forgaffel, så ingen grund til at tjekke det.

Med reklamation mente jeg, at du kan tage en snak med forhandleren, som sikkert kan give dig vejledning. Eller du kan tage ind til en anden cykelsmed, og få en vurdering og smide en 50'er i kaffekassen som tak - så har du i hvert fald et uafhængigt og professionelt svar.

OK. Mange tak.
Jeg tror ikke der er nogen cykelsmede der vil gøre noget for en 50er i 2026. Måske en gang i 90erne....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis