Renovering & gulvvarme

Hej LDS,

Vi står overfor at skulle etablere gulvvarme, men ønsker ikke at bryde det eksisterende betondæk op af flere årsager.

Derfor overvejer vi at bruge gulvvarmeplader i 19 eller 25 mm (XPS).

Vi kigger pt. på to producenter: Nordic Fos og Energize. Umiddelbart virker deres produkter meget ens – begge er XPS-baserede plader med alu-varmefordeling og lav byggehøjde, som egner sig godt til renovering, samme isoleringsværdier.

Men er der nogen herinde, der har konkrete erfaringer med forskelle i kvalitet, montage eller varmefordeling?

Der er trods alt en prisforskel på ca. 20–25.000 kr. alene på pladerne 😅

Links til de to løsninger:

Nordic Fos: https://nordicfos.com/dk/shop/alle/gulvvarmeplader/nordic-fos-gulvvarmeplade-hoejde-25-mm

Energize: https://energiz.dk/vare/quick-floor-xps-16-25-3/
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan blive dyrt med gulvvarme hvis gulvet er dårligt isoleret, og med 16mm rør kan de enkelte kredse ikke være så længe..

De her plader er lidt billigere LINK

Men kender ingen af fabrikaterne.

Vi prøver igen, i morgen --
Har du radiatorvarme er gulvets temperatur måske 15 gr. og jorden under 8-10 grader. Når du laver gulvvarme bliver gulvtemperatur 25-30 grader. Du går altså fra en difference på 5-8 grader til en difference på 20 grader.
Det bliver behagelig men dyrere i varmeregning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
God pointe med temperaturforskellen.

Jeg har dog regnet lidt på det i stedet for kun at kigge på teori. Mit gulv er 120 m² med 5 cm isolering under betonen. Med 19 mm gulvvarmeplader giver det en U-værdi omkring 0,5 W/m²K.

Hvis man antager en gulvtemperatur på ca. 26°C og ca. 10°C nedad, bliver varmetabet: 0,5 × 120 × 16 ≈ 960 W

Altså omkring 1 kW, når gulvvarmen kører. Over et år svarer det groft til 1.500–2.500 kWh.
Det lyder af meget, men radiatorer har også tab, og gulvvarme kører med lavere fremløbstemperatur. Derfor ender forskellen i praksis typisk kun på op til ca. 1.000 kr. om året i mit tilfælde.

Eller overser jeg noget ?
En rentabilitets beregning?
Tror du glemmer at dit linjetab gennem sokkel bliver højere ved at du hæver temperaturen i gulvet, dvs langs sokkel er diff større end mod jord. 

Som du selv er inde på er fremløb lavere, men hvis tabet er højt skal man også have højt flow for at kompensere. I praksis er der flere eksempler på at utilstrækkelig isolering ifm gulvvarme gør at det bliver svært at varme et rum op til opholdstemperatur da man ikke kan flytte nok energi ind i rummet grundet tab mod jord og sokkel. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 01-04-2026 16:10:40

En rentabilitets beregning?
Tror du glemmer at dit linjetab gennem sokkel bliver højere ved at du hæver temperaturen i gulvet, dvs langs sokkel er diff større end mod jord. 

Som du selv er inde på er fremløb lavere, men hvis tabet er højt skal man også have højt flow for at kompensere. I praksis er der flere eksempler på at utilstrækkelig isolering ifm gulvvarme gør at det bliver svært at varme et rum op til opholdstemperatur da man ikke kan flytte nok energi ind i rummet grundet tab mod jord og sokkel. 

/BOFH 

Ja og især hvis man vælger at bruge 16mm rør..

Jeg ville bibeholde en radiator, eller forberede så den nemt kan installeres, hvis det viser sig at du ikke kan holde varmen, ved frost og blæst.

Ellers skal temperaturen i gulvvarmen hæves, ikke sikkert dit gulv kan tåle det, og en højere temperatur giver også mere varmetab..

Vi prøver igen, i morgen --
JacobJen skrev den 01-04-2026 14:32:52

God pointe med temperaturforskellen.

Jeg har dog regnet lidt på det i stedet for kun at kigge på teori. Mit gulv er 120 m² med 5 cm isolering under betonen. Med 19 mm gulvvarmeplader giver det en U-værdi omkring 0,5 W/m²K.

Hvis man antager en gulvtemperatur på ca. 26°C og ca. 10°C nedad, bliver varmetabet: 0,5 × 120 × 16 ≈ 960 W

Altså omkring 1 kW, når gulvvarmen kører. Over et år svarer det groft til 1.500–2.500 kWh.
Det lyder af meget, men radiatorer har også tab, og gulvvarme kører med lavere fremløbstemperatur. Derfor ender forskellen i praksis typisk kun på op til ca. 1.000 kr. om året i mit tilfælde.

Eller overser jeg noget ?

Hvad fyrer du med for at lave 2500 Kwh for 1000kr? Ikke engang en varmeepumpe som kun kører mens strømmen er billigst kan klare det.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis