Fast strøm i installation?

Jeg vil gerne montere en højttaler men vil ikke have at den slukker med lampen på afbryderen. Er der mulighed for at montere med fast strøm?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umuligt at sige 100 uden at have målt efter, men et godt bud ville være at der er fast strøm på den brune så prøv at forbinde til dem blå og brun.  og husk nu lige at slukke for strømmen ude i din eltavle først
Og så burde du også have evt wago muffer. Da du ellers vil ende med bøde og hård lerede udenr samme skrue - og det er en dårlig ide.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Terminalrør på bløde ledere kunne også være en mulighed. Eller dobbeltmuffer.

Søren O
Tak for svar folkens. Jeg ved at den brune er serieforbundet til en afbryder, da alle 3 udtag der sidder omkring hinanden tænker og slukker sammen, så vil det hjælpe at prøve med den sorte i stedet? Jeg bruger det ene af de 3 udtag med afbryder lige nu og skal have fast strøm i den næste og blændet den 3. 

Der er ikke noget som er serie forbundet i el installationer. At den går til en afbryder betyder blot at den brune forsyner afbryder med fast fase. 
Jeg holder på  99% sandsynlighed for at det er den brune som har fast strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 01-04-2026 08:31:20

Der er ikke noget som er serie forbundet i el installationer. At den går til en afbryder betyder blot at den brune forsyner afbryder med fast fase.
Jeg holder på  99% sandsynlighed for at det er den brune som har fast strøm. 

Der har siddet en lampe i, som jeg har pillet ned. Lige ved siden af sidder der stadig en lampe. De reagerede begge på afbryderen. Så hvis jeg kobler til brun, kommer den også til at slukke med afbryderen hvilket jeg gerne vil undgå. 🤔

Det ville jo være nemt og afprøve, i stedet for at vi sidder her og gætter.😃
Når der både er hvide og sorte ledere virker der usandsynligt at den brune skulle være tændledning.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis