Hvor skruer man ned for vandtemperaturen?

Vi er ved at flytte i ejerlejlighed og vi ønsker at sænke temperaturen på det varme vand i hanen som vi oplever som alt for varmt.

Jeg vedhæfter et billede af teknik skabet.

Kan jeg få et hint til hvilken hane jeg skal skrue på??? Og evt. en normal temperatur for varmt vand ;-)

På forhånd tak

Hundefar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan blive svært at skrue ned for temperaturen på det varme vand, fordi den afhænger typisk af fremløbstemperaturen på fremløbet af fjernvarmen. 
En temperatur på mellem 55° og 60° er ikke ualmindelig, hvis der er varmeveksler til både varme og varmt vand. Temperaturen ved vandhanen kan du regulere ved at blande koldt vand i.

fase
Synes ikke lige jeg kan spotte noget der ligner, men der skal gå et rør med varmt, og et med koldt vand hen til ventilen, og så et afgangsrør med det "tempererede" vand.

Vi prøver igen, i morgen --
Er der ikke et typeskilt på unitten? Skiltet kunne godt være det man kan se lidt til højre, og lidt oppe over varmemåleren. Har vi typen, så kan vi sikkert finde en bruger manual.

Søren O
Der 2 termostater og en tryk differens regulator øverst til højre.
Den ene termostat hedder RAVK og den anden AVTB så det er jo muligt at forsøge sig frem.
Skrue den ene helt ned på laveste og mærk hvad der sker.
Husk aktuel indstilling så man kan komme tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For vandtemperaturen drejer du på den lysegrå omløber på den mørkegrå termostat (med det røde klistermærke i bunden). 
Den står på næsten 3 nu og skal tættere på 2 for lavere temperatur.

RAVK termostaten (hvid med sort center) er for temperaturen i blandekredsen til f.eks. gulvvarme.
Annonce
Med hensyn til temperaturen på det varme brugsvand. Citat fra Geminia Termix garantibevis; “Kalkgarantien bortfalder, hvis varmtvandstemperaturen indstilles til en temperatur over 50o C. Driftøkonomisk er 45-50o C det mest økonomiske. Kalkudfældningen kan øges ved temperatur på over 50o C.”

Søren O
Det lykkedes at skrue ned for temperaturen via konkret svar fra MogensR. Tak for det.

Jeg husker iøvrigt at min blikkenslager anbefalede at skrue op/ned for den ventil ca. 1 gang årligt så den ikke gror fast. Det har jeg nu gjort og den står fast på “2”, og temperaturen er lige i skabet (far vits).

Hundefar

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis