Bygge ladeport

Hej. Vi har forskellige porte i vores stalde og garager. Gamle, lavet af træ og 2-fløjede. Jeg byggede en ny til den ene port for nogle år siden. Det var af gamle gulvbrædder med fer og not, ligesom de porte der er der allerede. Nu skal jeg til at i gang med den næste port. 

Mit problem er dog at den port jeg lavede sidst, den slår sig meget afhængigt af vejret. Dvs den buer noget og bliver bredere når det er fugtigt vejr. Og så tilbage til alm facon som da jeg byggede den når det er sommer.  Hvad kan man gøre for at undgå det? Skal træet være halvfugtigt når den bygges.... Skal man lade være med at samle fer og not helt (vil jo heller ikke have mellemrum imellem brædderne),- Eller hvad er tricket

Tak for svar

Mvh Jan
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Samling med fer og not skal altid samles med respektafstand når træet er udsat for vind og vejr så du undgår de problemer du har beskrevet.

Når vejret tillader det kan du løsne brædderne. Rette regler og bæringer, og skrue brædderne fast igen hvor du bruger tykkelsen på et led af tommestokken som afstand mellem beklædningen.

Dit problem er velkendt, men heldigvis let at rette.
Ok tak for svar :) 
Jeg ved ikke om jeg får rettet den første port,- men vil forsøge mig med respektafstand på de næste jeg skal i gang med . Så krydser jeg fingre for at det er tilpas. De gamle porter buer jo ikke, så den første havde jeg nok samlet med for lidt spillerum imellem brædderne

Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis