Netværkskabel - hvilke produkter?

Hej alle,
Jeg vil trække netværkskabler, nu hvor rørkasser alligevel er nede i mit hus. Jeg synes dog, det er meget svært at finde frem til hvilke produkter jeg præcis bør købe.
Jeg vil gerne trække ét cat6 eller cat6a kabel fra fiberboksen over i et kosteskab, hvor jeg sætter en fordeler (switch-?) som skal fordele ud til tre rum. Fra fiberboks til kosteskab er der 14 meter, og fra kostestab til terminaler mellem 9 og 12 meter.

Jeg har brug for lidt hjælp til at forstå, hvordan jeg forbinder switchen med resten. Er det nødvendigt at have Actassi keystones i begge ender af det "indbyggede" kabel (dvs de er så hun-hun) med en lille patch kabel (han-han) mellem switch og dette kabel? Det virker til det der anbefales, men det virker som utrolig mange overgange synes jeg. Jeg ville hellere blot sætte hanstik direkte på mit indbyggede kabel og forbinde dette direkte til switch. Således som vist på tegningen nedenunder. Kan dette lade sig gøre - og har I gode råd til, hvor man køber noget af god kvalitet til prisen?

Jeg har påtænkt at købe disse produkter:
Kabel: https://www.wattoo.dk/kat-6a-f-ftp-netvaerkskabel-halogenfri-actassi-cl-mx-blaa-yderkappe-afmaalt-pr-meter-klippes-lauritz-knudsen-1083000194a
Cat6 kablet skal ikke føres sammen med elkabler, men med vandrør. Jeg skal bruge næsten 50 meter, så hvis det kan gøres billigere, ville jeg gerne det, men det er svært at finde til salg.

Hun-stik: https://www.wattoo.dk/lk-actassi-s1-kat-6a-stp-rj45-konnektor-1088011560

Vægafslutning: https://www.wattoo.dk/dataudtag-fuga-t1-hvid-1-modul-1088010956 

Jeg mangler altså han-stik (eller patchkabler, hvis det er en nødvendighed) samt en switch.

Har I nogle guldkorn til mig?
Tak!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt men det er ikke så nemt. Systemet er beregnet til at der sættes udtag ved switch og i rum hvor de skal bruges. Imellem disse trækkes dit kabel. Det er simpel at montere med almindelig værktøj. Forbindelse fra switch til udtag laves så med 0,5 m præfabrikere patch kabler. I den anden ende ligeledes patch kabler men lidt længere. 
Hvis du vil sætte "hanstik" direkte på dit kabel kræver det en speciel tang, og kendskab til hvilken rækkefølge ledninger skal sidde i. OG ledningers snoning skal beholdes helt ind i stikket. 
Jeg har lavet det flere gange, men det er det bedste at følge de normale standarder. 
Billede af crimpetang som jeg har set ved AV experten til 49 kr 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan nok nøjes med cat 6 (i stedet for 6a) med de relativt korte afstande du har. Og du har formentlig ikke glæde af højere hastigheder end 1gbit alligevel. Men hvis du er i tvivl om du får brug for 10 gbit senere, så brug hellere pengene nu og køb 6a.

Køb evt. en 100m rulle i stedet for "pr. meter". Det burde du kunne spare en hel del på og det er rart at have på lager, når man opdager et nyt sted der skal trækkes  

Jeg har sprunget keystone + patchkablerne over i skabet og bare sat han-stik på de kabler der kommer fra fiberboks og fra værelser ned i samlingspunktet i kælderen.

Du har ikke brug for ret mange "hanstik", så jeg ville nok ikke købe en tang, men bare købe "værktøjsfri" hanstik. De fylder lidt mere, men kan samles uden tang og virker hver gang. Jeg havde en billig tang engang, som var elendig og gav dårlige resultater (måske var jeg bare uheldig). Senere har jeg ofret en dyrere variant, hvilket er markant bedre. Men de værktøjsfrie stik er gode.

LK Actassi er super og alle pengene værd i forhold til billige alternativer.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis