Farstrup bord med Hollandsk udtræk - Ny lak

Hej Jeg har købt et Farstrup bord med hollandsk udtræk fra omkring slut 70érne (vil jeg tro). Bordet står virkelig fint og har meget få skader, men bordpladen har et par skader i lakken, bordpladen er udført i en teak finer.
Jeg kunne godt tænke mig at fjerne lakken og så give den en vand-baseret møbellak. Kan simpelthen ikke læse mig frem til hvordan jeg gør det bedst. Som jeg kommer frem til er muligheder dog generelt kemi, varme, og skrab. 
Kemi: 
Ved ikke hvad jeg skal bruge som kan blødgøre lakken, men som ikke får limen til at slippe.
Varme:
Er også her nervøs for at finer-limen vil slippe.
Skrab:
Ville hellere en af de andre da jeg er nervøs for at skrabe igennem fineren. 

Så er der nogen der har nogle erfaringer eller kender et produkt der er perfekt til dette?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Når du vil gen lakere bordet behøver du ikke fjerne al den gamle lak, du skal bare have en ren (og plan) overflade at arbejde på.
Det er selvfølgeligt vigtigt at vælge en lak der kan holde til det slid der naturligt er på en bordplade.
Alt for mange tror at man "bare" kan bruge en hvilken som helst lak, men der er store forskelle, så undersøg eller få råd hos farvehandleren. 
Jeg ville trække overfladen ren med en ziehklinge og derefter slibe ganske let i åreretningen med hånden.
En ziehklinge kræver lidt håndelag, både at bruge og ikke mindst skærpe.
Du kan øve dig på en malet overflade, og du vil så opdage at en ziehklinge kan styres til næsten det perfekte resultat.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er måske også muligheder for at reparerer skaderne i lakken. Det vil selvfølgelig være afhængig af skaders type og lakken.

Matte hvide varmeskader i vandbaseret lak kan i de fleste tilfældes fjernes med sprit og en tændstik:
Se efter 1:02:45 i denne Det er Leth video. Link starter det rigtige sted:
https://youtu.be/sHvRID8we1I?si=QhCNBdRIM5AfMX4X&t=3763

Sprit og en tændstik var helt fint til schellak og celluloselak, men til nyere laktyper en en varmepistol bedre.

Med den ene hånd holder du varmepistolen, og med den holder du en hårdt opvredet fugtig klud. Skiftevis varme du lakoverladen så restfugt drives ud og overfladen afkøles.

Med lidt behændighed får du hurtig fornemmelsen hvornår du skal varme og køle. Det gælder om at varme så meget at fugten drives ud, men ikke så meget at overfladen tager skade.

Eftersom bordet er fra slut 70.erne, så er det sandsynligvis lakeret med syrehærdende lak.
Det er en lak, som er svær at opløse, så umiddelbart vil jeg anbefale, at lakken slibes helt af.
Skal dog samtidig sige, at jeg ikke ved, om man vil kunne bruge en vandopløselig lak, da jeg ikke selv har prøvet det.
Men syrehærdende lak kan være svær at pletreparere med et pænt resultat - og man kan vist slet ikke få den slags lak mere.

Kurt B. Andersen
Tror måske ikke jeg har været klar nok i formulering, der er steder hvor lakken er "skallet af" så er ikke så meget i tvivl om den skal fjernes, bare hvordan man gør det nemmest
Annonce
Der var en gang hvor man kunne få kraftig lakfjerner. Men produkter som NitroMors virker ikke rigtigt mere. Langsomt virkede lakfjerner skal side i lang tid og kan risikere at gå ned og ødelægge limen, der holder fineren. Jeg ved ikke om der er andre muligheder end og slibe eller blot rengøre og lakere det hele over igen.  
Jeg tror at du skal glemme at finde noget, som kan opløse lakken, hvis det er syrehærdende lak, som jeg stadig tror, at det er. 
Da jeg gik på møbelsnedkeruddannelsen i start 70.erne, fik vi oplyst, at syre m.m. ikke kunne opløse, hvis lakken var fuldtdækkende. Det er din nok ikke, da man normalt bare gav den 2 gange lak, men ved at give flere gange, så man var sikker på, at alt var fuldstændig dækket, så fandtes der umiddelbart intet som kunne opløse lakken.
Vi fik bl.a. forevsit et stykke plade, som var lakeret både på overside, på underside og på alle kanter, og så vidt jeg husker havde den fået 6-7 gange lak. Den havde ligget udendørs uden beskyttelse i godt 3 år, og intet var trukket gennem lakken. 
Det er korrekt, som nogle skriver, at man kan skrabe med en ziehklinge, men det er ikke bare lige noget man gør, da man helst skal have lært, hvorledes man sliber den, og hvordan man sluttelig "lægger den op", så den får gratkanter som kan bruges til at skrabe med.
Selv om fineren på bordpladen kun er ca. 0,6 mm når den limes på, kan man godt slibe lakken af, og hvis man kan styre en båndsliber eller en excentersliber, kan man bruge dem. 
Jeg ville umiddelbart bruge en båndsliber, da jeg har gjort det med sådan en utallige gange, men det kræver, at man er vant til at bruge sådan en, da den virkelig tager fat.
En excentersliber kræver ikke så meget kendskab og er nok lettere at have med at gøre.
Her skal man blot huske - den skal stå på pladen når man starter den, og man skal være forsigtig hvis man løfter den, mens den roterer, for når den roterer og man får holdt den lidt på skrå, så vil den slibe sig gennem fineren i løbet af ingenting. Derudover må man ikke presse, når man bruger den, man bare lade den køre og kun trykke ved egen vægt.
Jeg har fundet en lille video, hvor man delvis kan se, hvorledes det foregår. Dog skal man bemærke, at han sliber massivt træ, så det er forholdsvist ufarligt, da der ikke kan slibe igennem. Dernæst starter han med korn 40, hvilket er alt for groft på finer. Der ville jeg starte med korn 80 eller 100. Det er også for at undgå at der kommer alt for kraftige slibespor, som efterfølgende skal slibes væk med finere sandpapir. Så umiddelbart vil jeg foreslå at starte med korn 100, og derefter finslibe med korn 180 eller 220. Hvis ikke der er for mange slibespor efter korn 100, kan man evt. også vælge at finslibe med sandpapir på en klods og så bruge korn 180. Men husk altid kun slibe på langs med årerne.
Eksempel på slibning med excentersliber
Måske får jeg taget mig sammen på et tidspunkt og finder noget, hvor jeg kan lave en lille film, hvor jeg kan vise, hvorledes jeg sliber med båndsliber vs excentersliber, for det kan sagtens lade sig gøre med lidt "gefühl".

Kurt B. Andersen
Kurta, jeg er vild med din forklaring der virkelig fortæller noget om emnet.
Men jeg synes det er sjovt at du skriver at en ziehklinge kræver erfaring både i brug og slibning og opsætning, og så forsætter med at skrive om båndsliber... for den kræver næsten lige så meget "uddannelse" for at den ikke skal ødelægge alt omkring sig  

Min pointe er bare at ligegyldigt hvilken vej man bevæger sig ned af, så er der ingen vej uden om "uddannelse" og erfaring.
Der findes ikke nemme løsninger, kun tilsyneladende nemme, men de viser sig enten som besværlige eller også er de ikke langtidsholdbare.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik - det kan godt være, at jeg ikke skulle have været så afvisende overfor brug af ziehklinge, men det er nok fordi, at jeg som udgangspunkt altid har slebet lak væk, og kun brugt ziehklinge i forbindelse med specielle lakopgaver.
Jeg arbejdede på et lille møbelsnedkeri, hvor vi stadig lavede nogle møbelserier, som blev lakeret med celluloselak.
Celluloselak var jo speciel på den måde, at når man lagde nye lag lak på, så blev tidligere lag opløst og smeltede sammen med det nye, så når den havde fået 6-7 gange lak (sprøjtet på), så stod man med en ret ujævn overflade, og den trak man så ren og glat med en ziehklinge, og til slut blev den så poleret med ståluld i 0000 kvalitet og fik flydende voks. Meget flot overflade.
Men der skulle man sørge for, at ziehklingen var slebet og poleret på den helt rigtige måde, hvorefter man til sidst lagde den ud (lavede en grat), som blev brugt til at trække med. Denne grat skulle helst være lavet i et helt langt træk, så der ikke var nogen hakker i graten, da de jo så også ville være i lakken. Til det brugte man en speciel grat udlægger (kan ikke huske hvad den hed).
Men kan godt se, at for at trække lak af og lign. behøver ziehklingen ikke at være så fin og lidt småhakker vil heller ikke betyder noget, når bare man trækker på langs.
Man kan på Youtube også se flere eksempler på dels brug og dels slibning af en ziehklinge. Den der hedder Sådan bruger du en ziehklinge viser faktisk meget godt, hvordan man trække lak af.
Brug af ziehklinge​​​

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også