Jeg tror at du skal glemme at finde noget, som kan opløse lakken, hvis det er syrehærdende lak, som jeg stadig tror, at det er.
Da jeg gik på møbelsnedkeruddannelsen i start 70.erne, fik vi oplyst, at syre m.m. ikke kunne opløse, hvis lakken var fuldtdækkende. Det er din nok ikke, da man normalt bare gav den 2 gange lak, men ved at give flere gange, så man var sikker på, at alt var fuldstændig dækket, så fandtes der umiddelbart intet som kunne opløse lakken.
Vi fik bl.a. forevsit et stykke plade, som var lakeret både på overside, på underside og på alle kanter, og så vidt jeg husker havde den fået 6-7 gange lak. Den havde ligget udendørs uden beskyttelse i godt 3 år, og intet var trukket gennem lakken.
Det er korrekt, som nogle skriver, at man kan skrabe med en ziehklinge, men det er ikke bare lige noget man gør, da man helst skal have lært, hvorledes man sliber den, og hvordan man sluttelig "lægger den op", så den får gratkanter som kan bruges til at skrabe med.
Selv om fineren på bordpladen kun er ca. 0,6 mm når den limes på, kan man godt slibe lakken af, og hvis man kan styre en båndsliber eller en excentersliber, kan man bruge dem.
Jeg ville umiddelbart bruge en båndsliber, da jeg har gjort det med sådan en utallige gange, men det kræver, at man er vant til at bruge sådan en, da den virkelig tager fat.
En excentersliber kræver ikke så meget kendskab og er nok lettere at have med at gøre.
Her skal man blot huske - den skal stå på pladen når man starter den, og man skal være forsigtig hvis man løfter den, mens den roterer, for når den roterer og man får holdt den lidt på skrå, så vil den slibe sig gennem fineren i løbet af ingenting. Derudover må man ikke presse, når man bruger den, man bare lade den køre og kun trykke ved egen vægt.
Jeg har fundet en lille video, hvor man delvis kan se, hvorledes det foregår. Dog skal man bemærke, at han sliber massivt træ, så det er forholdsvist ufarligt, da der ikke kan slibe igennem. Dernæst starter han med korn 40, hvilket er alt for groft på finer. Der ville jeg starte med korn 80 eller 100. Det er også for at undgå at der kommer alt for kraftige slibespor, som efterfølgende skal slibes væk med finere sandpapir. Så umiddelbart vil jeg foreslå at starte med korn 100, og derefter finslibe med korn 180 eller 220. Hvis ikke der er for mange slibespor efter korn 100, kan man evt. også vælge at finslibe med sandpapir på en klods og så bruge korn 180. Men husk altid kun slibe på langs med årerne.
Eksempel på slibning med excentersliberMåske får jeg taget mig sammen på et tidspunkt og finder noget, hvor jeg kan lave en lille film, hvor jeg kan vise, hvorledes jeg sliber med båndsliber vs excentersliber, for det kan sagtens lade sig gøre med lidt "gefühl".