Fjernvarme -ventiler/termostater samt for hør retur

Hej

Min datters fjernvarme installation har 2 "problemer".

Der er tale om et rækkehus på 106 m2. Nyere gulvarme i badeværelse renoveret af sælger.

1. Der er returventiler/termostater på radiatorer. Men skrues de op op over 1/2 - 1 steg, så bliver der meget varme. Dvs der er ikke meget at regulere på ift. alle de "streger", der er på termonstaten.

Jeg har selv fjernvarme fra samme leverandør og også returventiler/termostater. Mine står alle på 2 og skrues lidt om, måske 3 i stuen om vinteren for lige at få lidt ekstra varme. Sættes hendes på 2 eller 3 fiser fjernevarmevandet lige gennem.

2. Styringen af gulvvarmen i hendes badeværelse kan kun være åben eller lukket. Der sidder en Watts føler i selve rummet (trådløs), som sender besked til styring i teknikrum. Men selve ventilen (den hvide Watts på sidste billede) kan (så vidt jeg kan se) kun være åben eller lukket (det har jeg også Google mig til ud fra den nummer). Dvs. når der "kaldes på varme", så lukkes helt op og vandet fiser lige igennem med stor retur temperatur til følge. 

Når ønsket temperatur så er nået i badeværelset lukkes ventilen igen af styringen. Men da man her i Aalborg straffes for for høj retur, er det noget skidt. Hun har et 14% tillæg på regningen for dårlig udnyttelse af varmen (for høj retur).

Jeg tænker selv, om det kan være indstillet forkert. Der er 2 termostater (er det vel) i teknikskabet. Den ene (den hvide) sidder på diffenstrykudligneren. Og står den forkert, så virker den måske ikke optimalt, og det kan vist forklare det med de "umulige" termostater på radiatorerne. Og måske også det med gulvvarmen.

Hvad tænker i?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at se sammenhængen når der kun vises detalje billeder. Men jeg ville skrue ned for den blå termostat som ses på billeder, og den hvide som er differens trykregulering. Du kan da starte med den ene og mærke efter hvilken indvirkning det har. Der skrues ned indtil datteren fryser og så lidt op igen. 
Hvis den blå styrer temperatur på gulvvarme, så skal denne skrues så langt ned at WATT ventilen står åben næsten hele tiden. Så fiser det ikke igennem men siver med det til følge at gulvet er lun hele tiden. Ikke meget varm og derefter kold- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den blå sidder på returen fra wavin varmeveksleren.

Og kan måske være til at styre, hvor meget fjernvarme den må trække igennem.

Og hendes brugsvand kan blive vildt varmt. Så tænker den skal skrues ned fra 4.

Den kam måske også være årsagen til den høje returvarne, så der slet ikke er gulvvarmen i badeværelset, der er synderen.

Og en tilsvarende termostat burde der måske være på returen fra gulvvarmen. Men der er ikke, så vidt jeg kan se.

Så skal hun endelig skrue denne ned. Hvis der kræves en temperatur på brugsvand som er i nærheden af fjernvarmens fremløb, så fiser der varme igennem hele tiden.
Du kan prøve at mærke på retur rør fra radiatorer, gulvvarme og fra varmeveksler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ser nu at den blå termostat også er påtrykt Wavin som varmeveksleren. Og der går en tyndt metalslange mellem den og udgangen med varmt brugsvand fra varmeveksleren. Dvs den måler mellem udgangen at fjernvarmevand fra veksleren og udgangen af varmt brugsvand fra veksleren. 
Returvarmen fra gulvvarmen bliver meget varm når ventilen åbner helt på ordre fra styringen. Og derfor min oprindelig tanke, at gulvvarmen er synderen.

Men så var det jeg kom i tanke om, at hendes brugsvand også er meget varmt.

Du skal have begrænset gennemløbet på gulvvarmen så fjernvarmevandet kan blive ordentlig afkølet. Det enkleste ville være at montere en alm. fjernvarme returventil på gulvvarmeslangen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis