Nyt vindue i gammel sokkel

Goddag derude, 

Jeg er i gang med at lave renovering af kælderen, hvor et rum på knap 4x4 meter laves om til bryggers og badeværelse. 

Der er i forvejen et vindue på den anden ydervæg man ikke kan se på billedet, men vi overvejer lige nu om det er muligt at tilføje et nyt vindue, som på billedet. Karm-målene vil være 60x48 cm og er tegnet ret tæt på 1:1- skala på billedet. Det er et fastrammevindue i PVC vi tænker at sætte i og det vil være placeret inde i brusenichen. 

Min plan er at lave hul på 62,5 x 50,5 cm, og så på indersiden lave plads til en overligger (som jeg selv laver) der er ca. 80 cm bred, 15 cm høj og så ca. 15 cm dyb. 

Mit spørgsmål går både på om der er noget helt gak i at lave så stort et hul i en gammel sokkel (huset er fra 1954) og om det er ok at jeg ikke laver overliggeren i fuld dybde, men bare nøjes med fx 15 cm?

Soklens tykkelse er 33 cm, og grunden til at jeg gerne vil undgå at lave en overligger i fuld dybde (33 cm) er for ikke at ændre i facaden. 

Hav en god dag. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er en udmærket plan. Hvis det er beton sokkel, så er der ikke behov for overligger. Jeg tror faktisk ikke det vil forbedre noget. Er det murstens væg som blot er malet så skal der overligger ind, ellers kan mursten gå løs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand.

Tak for hurtigt svar og velkomsten.

Det er ren beton sokkel.

Det ville jo være dejligt hvis man kunne undgå overligger. Dog rart også lige at få nogle flere bud på om min plan kan give problemer. 
Jeg er sikker på at de ca. 20 cm beton øverst er stærkere end overligger hvor du jo fjerner ca. 10 cm af denne "bjælke" Ja vent endelig indtil der kommer flere svar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kan sagtens følge din logik. Den gamle beton er jo en del af soklen og helt gennemhærdet. 

Det jeg dog er mest usikker på er om der er for stort mekanisk stress omkring hjørnerne - altså i det hul jeg laver. 

Det skal dog også siges at vinduet på den anden side af soklen, har et karmmål der hedder 108x48 cm. 

Så tænker også selv at det sagtens kan lade sig gøre. Det er bare lige et punkt hvor både livrem og seler føles rigtigt.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også