Sokkelpuds 70’er hus – hvordan rammer jeg samme struktur?

Hejsa

Jeg skal fjernet et trappetrin og efterfølgende pudse soklen op.

Jeg er dog i tvivl om valg af produkt til dette. Huset er fra 70’erne, og den eksisterende puds har en ret grov struktur med synlige korn/småsten.

Når jeg tidligere har pudset noget op, bliver overfladen meget fin og glat, hvilket ikke matcher det eksisterende look synes jeg. (kan ikke huske produkt)

Er der et bestemt produkt eller en metode, jeg bør bruge for at ramme den samme struktur som den oprindelige puds  ?

Jeg er klar over, at farven ikke bliver 100% ens, men vil gerne ramme strukturen så tæt som muligt.

Vedlagt billeder af soklen.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal pudse det i murersand og cement. Finder du sand med lidt større korn er det ok. 
Men jeg tror man har vasket væggen med en murer /kalkkost når det er 1/2 hærdet op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-03-2026 12:11:28

Jeg skal pudse det i murersand og cement. Finder du sand med lidt større korn er det ok.
Men jeg tror man har vasket væggen med en murer /kalkkost når det er 1/2 hærdet op. 

Mange tak for svar - det vil jeg overveje.

Jeg har kigget på et færdig produkt ala Weber Cempexo Beton- og sokkelpuds, men jeg mistænker at det bliver for fint, selv om det får med kalkkosten inden det tørre helt op.
Skal du lave det som det ser ud nu, så skal du så vidt mulig bruge samme materialer som dengang. Altså sand og cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis