Skyldes fugt i undergulv uisolerede rør...?

Undskylder på forhånd for det lidt lange skriv men føler det er vigtigt at få det hele med.

Vi har i maj 2022 købt et dødsbo hvor stuegulvet var lidt fjedrende.

I foråret 2023 fjerner vi gulvet for at lægge et nyt gennemgående gulv. Da vi får åbnet op er grunden til det fjedrende gulv tydelig.
Gulvets opbygning er:
Gulvtæppe
10 mm spånplade
22 mm lamelparket (som tydeligt har fået fugt og limningen er gået op flere steder)
2"x 2" Gulvstrøer pr. max 70 cm opklodset på mursten, pap
75 mm mineraluld
8 cm klaplag
15 cm drænlag
Altså ingen synlig fugt/dampspærre som der ellers står på byggetegningerne fra 1969.
Rørene er ikke isolerede, så de ligger frit i mineralulden.

Vi vælger at lægge nye 22 mm gulvspånplader og fuldlimer LVT vinylplanker ovenpå.
Et stykke tid efter begynder vi at se en fordybning i gulvet. Den bliver dybere som tiden går og derfor vælger vi at kontakte forsikringen da vi mistænker en vandskade da vi kan måle forhøjet fugt i dette område.
VVS'er og efterfølgende sporingsmand kommer og tester for rørskade uden at finde noget brud.
Der bliver sat en tømrer på opgaven for at få åbnet op og finde årsagen.

Da vi får åbnet op kan vi se tydelig fugt i spånpladerne. De er helt sorte på oversiden og nok nærmere 28-29 mm grundet fugten. Det er dog meget tydeligt afgrænset til områderne hvor rørene løber.

Vi vælger at fjerne strøer og isolering i et stort område for at undersøge om betonen er fugtig.
Isoleringen er lidt fugtig men strøer er fine og ikke nedbrudte.
Vi lægger et stykke plast på gulvet for at tjekke for opstigende grundfugt. Der viser sig fugt på undersiden af plasten dagen efter, men det forsvinder hurtigt igen og nu viser der sig ikke længere fugt. Så påtænker der har været opbygget lidt fugt i toppen af betonen grundet isoleringen, men det er væk nu hvor det har fået lov til at "ånde".

Så mistænker at det er de uisolerede rør der er årsagen til kondens og fugten stiger op i spånpladerne...?
Det skal siges at det er det eneste sted i huset hvor denne problematik gør sig gældende.

Mit spørgsmål er som følger:

Hvordan kommer vi videre herfra?
Kan vi "nøjes" med at isolere rørene med Rockwool Flex rørskåle med 20 mm isolering og så lægge nye strøer, mineraluld, 22 mm gulvspånplader og fuldlime LVT vinylplanker på igen...?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er rørene til?

Normalt er det kun rør til koldt vand der kan trække kondens, men der må jo være fugtigt under gulvet, det kommer kun kondens hvis der er fugt.
Er der ingen fugtspærre, og ingen udluftning i krybekælderen, tænker jeg ikke det løser jeres problem at isolere rørene.

Den mest effektive metode er at grave ud, isolere og støbe betondæk.
Eller vælge trykfast isolering med gulvet direkte oven på, som et flydende gulv.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er varmerør til radiatorerne. Byggetegningerne beskriver at der ligger et lag plastikfolie med min.10 cm overlæg. Det har vi dog ikke set noget til efter vi har åbnet op. Jeg ved ikke om der er noget fugtspærrende under betonlaget.
Det der får mig til at foreslå isolering af rørene som løsning er at fugten udelukkende har vist sig det sted over rørene. Som vel er kondens fra de varme rør der møder den kolde beton. Hvis det var et generelt problem med fugt burde der vel være fugtigt flere steder...?

Hvis fugtspærren mangler ovenpå klaplaget men fugten viser sig på jeres gulvspån så kan det næsten kun være pga opstigende fugt.
Du kan prøve at lave plastiktesten med at tape et stykke 1x1m dampspærre ned mod klaplaget og lade det sidde et par dage, hvis der er opstigende fugt vil for der dannes kondens under dampspærren. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-03-2026 19:37:22

Hvis fugtspærren mangler ovenpå klaplaget men fugten viser sig på jeres gulvspån så kan det næsten kun være pga opstigende fugt.
Du kan prøve at lave plastiktesten med at tape et stykke 1x1m dampspærre ned mod klaplaget og lade det sidde et par dage, hvis der er opstigende fugt vil for der dannes kondens under dampspærren. 

/BOFH 

Den test har vi lavet, og der kom fugt dagen efter, men nu er det væk og det har ikke vist sig siden. Så mistænker at der har været fugt i toppen af betonen grundet den fugtige isolering. Men nu hvor isoleringen er væk er der heller ingen fugt under plastikken.

Myginho skrev den 22-03-2026 21:15:34

Den test har vi lavet, og der kom fugt dagen efter, men nu er det væk og det har ikke vist sig siden. 

hvordan forsvandt det? Sikker på du har tapet det tæt langs kanterne?

Så mistænker at der har været fugt i toppen af betonen grundet den fugtige isolering. Men nu hvor isoleringen er væk er der heller ingen fugt under plastikken.

Hvad mener du helt præcist? Isolering vil binde fugt men først efter det er kondenseret til vand, dvs kilden til fugt enten kommer oppefra eller nedefra.

I begge tilfælde bør du gøre dig nogle overvejelser om konceptet i din gulvopbygning er ok eftersom du nu to gange inden for få år skal til at bygge nyt efter fugt og rådskade.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Efter nøje gennemlæsning af dit indlæg er jeg sikker på at det er en kombination af uhensigtsmæssigheder der skaber problemerne:

1: Der er nævnt opstigende fugt. En dampspærre af plast forhindrer ikke kondens hvis totalkonstruktionen er uhensigtsmæssigt udført. Dette har både je_ns og BOFH tydeligt nævnt.

2: Anvisningen du vedlægger, er forældet og kan ikke bruges til noget fornuftigt ud fra årtiers senere erfaringer som jeg mistænker er årsag til dine frustrationer. Yderligere cowboyløsninger har jeg ikke den store fidus til.

Mit bedste råd er at fjerne alt skrammel mod terræn. Grav ud så du kan lægge kapillarbrydende isolering som bærer nyt flydende let åndbart gulv. Dette udelukker vinyl.

Damp/radonspærre skal lægges under organisk gulv og eventuelle gulvvarmeslanger. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis