Returventil på radiator sidder fast

Jeg kæmper med en radiator som i perioder er iskold. Det er et 2-streng system i en etage ejendom og jeg bor i stuen. Jeg kan mærke at der er rigeligt varme på de lodrette rør som forsyner både min radiator samt overboernes. Jeg har forsøgt at skrue hætten af og med en umbraconøgle løsne ventilen, men den er urokkelig.
Jeg har sågar forsøgt at sprøjte noget WD-40 ind i hullet hvor umbraconøglen går ind, men det gjorde ingen forskel.

Er der nogle forslag til hvordan jeg løsner den ventil eller skal jeg bare kontakte en VVS?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du foto af hvor røret går ind i radiatoren  - måske flowet bliver stoppet der ?

Har du udluftet radiatoren ?
Thomas_Mygind skrev den 22-03-2026 08:29:52

Har du foto af hvor røret går ind i radiatoren  - måske flowet bliver stoppet der ?

Har du udluftet radiatoren ?

Jeg har lige forsøgt at lufte ud i radiatoren og der kommer vand ud i samme øjeblik jeg åbner for luft ventilen. Jeg har vedhæftet et foto af hvor røret går ind i radiatoren.

Men jeg er interesseret i hvordan jeg kan åbne for den returventil, så jeg kan be- eller afkræfte om den er lukket og det er der problemet ligger.
Du skriver at det er periodevis at de4 er problemer. Så tror jeg ikke at det er “returventilen” der er problemet. Det er en indreguleringsventil der normalt kun skal indstilles een gang. Den skal begrænse flovet gennem radiatoren, så du er sikret en god afkøling af radiatorvandet. Umbracoskruen under dækslet burde dog kunne justeres.
Er du sikker på at stiften på selve radiatorventilen (inde bag termostatventilen på radiatorindgangen) “kører” som den skal? 

Søren O
Søren O skrev den 22-03-2026 08:49:06

Du skriver at det er periodevis at de4 er problemer. Så tror jeg ikke at det er “returventilen” der er problemet. Det er en indreguleringsventil der normalt kun skal indstilles een gang. Den skal begrænse flovet gennem radiatoren, så du er sikret en god afkøling af radiatorvandet. Umbracoskruen under dækslet burde dog kunne justeres.
Er du sikker på at stiften på selve radiatorventilen (inde bag termostatventilen på radiatorindgangen) “kører” som den skal? 

Jeg har prøvet at afmontere termostaten, og når jeg så skubber til stiften i radiatorventilen bevæger den sig 4-5 mm og hopper tilbage igen når jeg slipper. Så den virker fint.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis