stållægter omkring vinduer ??

Hej

Jeg har købt en gammel gård, som jeg er ved at istandsætte, og jeg har besluttet at efterisolere indvendigt med stållægter og 70 mm mineraluld, og så beklæde med 2 lag gips.

Jeg har hos danogisp fundet en del materiale om montering, men jeg kan ikke finde noget der beskriver hvordan man gør omkring vinduerne ? Der er temmeligt mange vinduer i sådan en gård, så er der nogen der kan beskrive fremgangsmåden med stållægter omkring vinduerne ?

/WMFLLIN :lol:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej wmfllin. (svært at udtale :wink: )
I mit nye hus er der på indersiden af vindueskarmene monteret nogle kantskinner der hedder KS 13, 15 eller 26 alt efter tykkelsen på gipsen. Kantskinnen er et u-profil hvor gipsen passer ind i mod vinduet. På hjørnet mellem lysningen og væggen monterer du de alm. hjørnebeskyttere. Undgå at skrue direkte i karmen. Hvis du gør det går væggen i stykker hvis du skal skifte vinduer.
se her: http://www.danogips.dk/materiale_14/14_11_p10_nf.htm
Det bliver meget flotte og lige afslutninger når du har spartlet færdigt. biggrin
MVH. Bjørn
OK ... den tror jeg nu jeg er med på .... men hvad med radiatorophæng ? Jeg synes ikke lige jeg kan se nogen beskriv på Danogips's hjemmeside ..

/WMFLLIN
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OK ... den tror jeg nu jeg er med på .... men hvad med radiatorophæng ? Jeg synes ikke lige jeg kan se nogen beskriv på Danogips's hjemmeside ..

/WMFLLIN
OK ... den tror jeg nu jeg er med på .... men hvad med radiatorophæng ? Jeg synes ikke lige jeg kan se nogen beskriv på Danogips's hjemmeside ..

/WMFLLIN
Øhhh. Glemte jeg at fortælle at jeg har gulvvarme og gips på 16 mm. spånplade. biggrin Spøg til side, kan du ikke bruge de der ekspanderende gipsskruer til ophængene? Hvis du ved hvor radiatoren skal hænge, så sæt en eller to skillerumslægter enten lodret eller vandret mellem stållægterne. Ved ikke om det er rigtigt, men sådan ville jeg selv gøre.
Bjørn.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Jeg plejer at bestille vinduer med not for tilsætning eller montere notlister på eksist vinduer, stållægter monteres så de kan anvendes til at skrue både falsen og væggen sammen med (kan evt forrykkes 5 - 10 cm så man får skrå false med bedre lysindfald).

Gipsen i falsen monteres med overbredde og skæres forsigtigt af med fuchsvans, derefter spartles der
.
Over og under vinduerne bruges filtskinnerne fra væggen.

Ved montage af tungere ting som radiatorer/ varmtvandsbeholdere o.l. plejer jeg at anvende et stykke 15 - 19 mm krydsfiner som hæftes i flancen på stållægter op skrues fast i gipsen
Hej igen

Lige tilbage til stållægterne, som jeg er ved at montere. Det er måske lidt svært at beskrive, men jeg prøver .....

Top og bundskinner med poly monteres ... men hvordan sætter jeg de lodrette i de indvendige hjørner ? De lodrette stålper er jo U-formet ... skal de pege samme vej alle sammen ?

Gipspladerne er 120 bredde så jeg montere stållægterne med 60 cm afstand ... nu er det sådan at jeg har mange vinduer ... men skal jeg holde fast i de 60 cm mellem lægterne og så sætte ekstra lægter op, der hvor vinduerne sidder ?

Mht vinduerne ... hvad skal jeg bruge over og under vinduerne ? Jeg har planer om at bruge notlister på vinduerne, men gipsen skal jo også gøres fast i den anden ende ... så derfor vil jeg gerne vende lægterne på hver side af vinduet, så der er så meget at skrue i som muligt ...

Der er 207 til loftet ... skal jeg bruge tværlægter ?

Jeg har kigget meget på Gyproc's anvisninger, men det er primært lange mure uden vinduer ... og så er det jo ingen sag.

Er der nogen som kan svare på ovenstående ... selvom det måske er lidt kringlet skrevet ...

/WMFLLIN
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også