DAB+ antenne

Jeg er flyttet, og har nu 31 km til nærmeste DABsender  i stedet for før 4. Min receiver Denon AVRX1600HDAB kan nu ikke finde nogen DABstationer, hverken med den lille trådantenne der fulgte med, og som virkede fint det gsmle sted, eller med en gammel FM-tagantenne. Mærkeligt nok, så har jeg en lille DABradiio med teleskopantenne, og den modtager fint.  what to do? Indendørs antenne? Jeg har en aktiv indendørs antenne som heller ikke giver gevinst, men ved ikke om den er DABegnet. En antenne oppe på loftet forbundet til det gamle radioantennestik i væggen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også et dårligt DAB signal i køkkenet og jeg vil gerne have lidt musik og nyhederne når jeg laver mad. 
Jeg har løst det ved at lytte til netradio, har downloadet DR Appen og lytter til P4 på mobilen.  
Wi-Fi er tændt hele tiden, så der er masser af signal.  
Hvilken FM antenne har du på taget? Er det bare en stav eller er det en dipol eller hvad?

Din Denon har jo internet radio, så du kan bare høre dine kanaler via WI FI eller Ethernet ​
kaffemand skrev den 21-03-2026 04:30:33

Din Denon har jo internet radio, så du kan bare høre dine kanaler via WI FI eller Ethernet

Jo, men så skal jeg have fisket mobilen op  af lommen, starte HEOS-appen og det samme hver gang jeg vil skifte kanal. Og Popfm80er findes kun på DAB, gratis ihvertfald

Bent Andersen skrev den 20-03-2026 23:03:55

Hvilken FM antenne har du på taget? Er det bare en stav eller er det en dipol eller hvad?

Der er som på billedet. Noget af det er tv, som virker fint til DVB-T, ihvertfald kan jeg tage DR1, DR2 Folketinget og et par stykker mere

Annonce
Men jeg fisker efter, om jeg skal, med 31 km til Vordingborgsenderen, gå efter at købe en indendørs antenne eller have fat i elektrikeren og få fikset tagantennen.
Det faktum, at en billig DABradio med teleskopantenne klarer jobbet, tyder på at en indendørs kunne være løsningen (læs billigst), men hvilken?
På den anden side kunne det være rart bare at stikke et antennekabel i vægstikket og bruge tagantennen 
peteres skrev den 21-03-2026 08:33:00

kaffemand skrev den 21-03-2026 04:30:33

Din Denon har jo internet radio, så du kan bare høre dine kanaler via WI FI eller Ethernet

Jo, men så skal jeg have fisket mobilen op  af lommen, starte HEOS-appen og det samme hver gang jeg vil skifte kanal. Og Popfm80er findes kun på DAB, gratis ihvertfald

Jeg kender ikke Popfm80er og jeg bruger ikke HEOS appen, jeg jeg høre kun P4, men hvis jeg skal skifte kanal, bruger jeg den funktion at man kan se menuen på TV.

Der er 
Dit billede giver god info. Øverst sidder tre UHF antenner i forskellige retninger. Den nederste (den åbne "donut") er enten en FM eller en VHF antenne. Den fungerer sikkert fint til begge formål.
Fra hvad jeg kan se på dit foto, er der antenneforstærkere mm. monteret, det er en virkelig kompliceret installation.
Ja, det kan fixes, men kommer man overhovedet op til masten med dine solceller?

Hvis man kan få en DAB -antenne monteret i tagrummet, vil den være i anden sals højde. Ville det være tilstrækkeligt? Der er som sagt 30 km til senderen, og jeg bor ca 13 meter over havniveau.
DRs dækningskort siger at jeg burde have gode modtageforhold, og den lille radio med teleskopantenne fungerer jo fint.
Så... det burde vel være et spørgmål om en ordentligt antenne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis