Hej kloge folk,
vi har en cirka 70m2 terrasse i jatoba træ som blev lagt i slutningen af 2020. Som årene er gået er den patineret og blevet grå som forventet. Men grundet placeringen, så er det meget ujævnt og ikke ret pænt - jeg er blevet lidt ked af at jeg ikke valgte at give den olie i starten og årligt for at holde lidt mere på farven og beskytte det.
Patineringen sidder kun i overfladen - med excentersliber kommer jeg hurtigt ned og får den flotte farve igen, meeen terrassen er for stor til at klare med sådan en.
Efter lidt research fandt jeg frem til at man jo kunne lege en gulvsliber med tromle (200mm) - og den skulle jo nærmest være som skabt til jobbet. Da det har været tørt nogle dage, og solrigt i dag tog jeg derfor ud for at leje sådan en her i weekenden og købte 2 slibebånd i korn 40, 1 i korn 60 og 1 korn 80. Brædderne er blevet lidt buet, så tanken var at gøre det grove med korn 40 og køre op på 60 og 80 derefter.
De mest ujævne steder på terrassen (nabo brædder) har jeg høvlet næsten i niveau med elhøvl inden, men når jeg kører retvinkel over brædderne buer de nærmest alle 1-2mm, hvilket nok er meget normalt.
Jeg har aldrig brugt en gulvsliber før, så ved ikke helt hvad jeg skulle forvente. Havde læst de var meget aggressive og man skulle passe på ikke at tage for meget.
Inden jeg brugte den så jeg guiden fra udlejning - kørte på noget krydsfiner og fik justeret hjul så den sliber plant på tværs af hele rullen. Men jeg synes slibebåndet sad meget løst på rullen - så løst at jeg kunne få en finger mellem gummi rulle og slibebånd - det tænker jeg ikke er normalt.
Når jeg kører med maskinen så sliber den da, men det er ikke super aggressivt, og jeg kan uden problemer holde den stille eller trække den tilbage når den har kontakt - det får mig også til at tro at båndet ikke sidder ordentlig fast på tromlen og måske kan glide lidt. Kan det være tilfældet eller er det normalt? Jeg ved godt at jatoba er meget hårdt træ - men når jeg kører frem mange gange over en samling, som jeg kan se bliver slebet, så sker der ikke rigtig noget - jeg kan køre 5-10 gange meget langtsomt og den tager meget lidt materiale - som sagt er buerne måske 1-2 mm.
Jeg overvejer at tage forbi i morgen med maskinen og høre om de har en anden, men ved ikke om det bare er mig der har haft for store forventninger, og en sådan maskine bare ikke sliber helt så aggressivt som jeg havde forventet.
Nogen med erfaring på området der kan give mig lidt vejledning?
Rigtig god aften.
Mvh Morten