Lejet gulvsliber - bør den slibe mere aggressivt?

Hej kloge folk,
vi har en cirka 70m2 terrasse i jatoba træ som blev lagt i slutningen af 2020. Som årene er gået er den patineret og blevet grå som forventet. Men grundet placeringen, så er det meget ujævnt og ikke ret pænt - jeg er blevet lidt ked af at jeg ikke valgte at give den olie i starten og årligt for at holde lidt mere på farven og beskytte det.

Patineringen sidder kun i overfladen - med excentersliber kommer jeg hurtigt ned og får den flotte farve igen, meeen terrassen er for stor til at klare med sådan en.

Efter lidt research fandt jeg frem til at man jo kunne lege en gulvsliber med tromle (200mm) - og den skulle jo nærmest være som skabt til jobbet. Da det har været tørt nogle dage, og solrigt i dag tog jeg derfor ud for at leje sådan en her i weekenden og købte 2 slibebånd i korn 40, 1 i korn 60 og 1 korn 80. Brædderne er blevet lidt buet, så tanken var at gøre det grove med korn 40 og køre op på 60 og 80 derefter.

De mest ujævne steder på terrassen (nabo brædder) har jeg høvlet næsten i niveau med elhøvl inden, men når jeg kører retvinkel over brædderne buer de nærmest alle 1-2mm, hvilket nok er meget normalt. 

Jeg har aldrig brugt en gulvsliber før, så ved ikke helt hvad jeg skulle forvente. Havde læst de var meget aggressive og man skulle passe på ikke at tage for meget.

Inden jeg brugte den så jeg guiden fra udlejning - kørte på noget krydsfiner og fik justeret hjul så den sliber plant på tværs af hele rullen. Men jeg synes slibebåndet sad meget løst på rullen - så løst at jeg kunne få en finger mellem gummi rulle og slibebånd - det tænker jeg ikke er normalt.

Når jeg kører med maskinen så sliber den da, men det er ikke super aggressivt, og jeg kan uden problemer holde den stille eller trække den tilbage når den har kontakt - det får mig også til at tro at båndet ikke sidder ordentlig fast på tromlen og måske kan glide lidt. Kan det være tilfældet eller er det normalt? Jeg ved godt at jatoba er meget hårdt træ - men når jeg kører frem mange gange over en samling, som jeg kan se bliver slebet, så sker der ikke rigtig noget - jeg kan køre 5-10 gange meget langtsomt og den tager meget lidt materiale - som sagt er buerne måske 1-2 mm.

Jeg overvejer at tage forbi i morgen med maskinen og høre om de har en anden, men ved ikke om det bare er mig der har haft for store forventninger, og en sådan maskine bare ikke sliber helt så aggressivt som jeg havde forventet.

Nogen med erfaring på området der kan give mig lidt vejledning? 

Rigtig god aften.

Mvh Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender intet til gulvslibemaskiner, men kunne det tænkes at  noget skulle strammes op, så gummihjulet expandere, så båndet kommer til at sidde fast ??

Men det kan jo også være at centrifugal kraften øger diameteren på gummihjulet så båndet sidder fast.

Men på denne video ser det ud til båndet går ret stramt ned over gummivalsen, så måske valsen er slidt på den du har lejet?
LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-03-2026 21:56:06

Kender intet til gulvslibemaskiner, men kunne det tænkes at skruen i midten skulle strammes op, så gummihjulet expandere, så båndet kommer til at sidde fast..

Det gør jeg nemlig heller ikke  

I deres skrevne og video guide er der intet nævnt om det - men jeg har selv ledt efter om der var noget der kunne udvide tromlen så båndet blev holdt mere på plads. I videoen ser det dog ud til at båndet sidder en del strammere end her hos mig, så måske er tromlen bare for slidt. ​Da jeg nævnte modellen på chatgpt så ​lyder det til at den type burde være med gummihjul som netop udvider sig når den kører og derved bør låse båndet fast. ​

Men min manglende viden om sådanne maskiner gør også at jeg er lidt usikker i forhold til at gå tilbage og sige maskinen er defekt - men det tror jeg den er. Når jeg kører den og har låget åben så jeg kan se tromlen, så drejer slibebåndet fint med rundt, men når jeg skaber let kontakt så vandrer båndet meget hurtigt ud i siden, og jeg kan let lige daske den ind på tromlen igen med en sko - så løst tænker jeg ikke den må sidde.

Og hvis den sidder for løst, så tænker jeg også det forklarer at den ikke rigtig tager ved - så kan tromlen jo kun overføre en lille del effekt til slibebåndet.

Men håber nogen herinde har noget erfaring på området :)
Er du ikke blevet instrueret i maskinen? Måske der kan findes en manual på nettet.

Søren O
Søren O skrev den 20-03-2026 23:19:19

Er du ikke blevet instrueret i maskinen? Måske der kan findes en manual på nettet.

Nej jeg lejede den i Bauhaus - tænker ikke nødvendigvis deres medarbejdere er super meget inde i de forskellige maskiner, men jeg kan sagtens tage fejl.

Der var en guide på deres hjemmeside - den har jeg fulgt, og som skrevet, så viser den blot at slibebåndet skubbes på tromlen. Og så viser den hvordan man starter, skaber kontakt osv... så jeg tænker jeg har styr på hvordan den fungerer grundlæggende, men er i tvivl om båndet sidder for løst og det resulterer i stærk nedsat slibe effekt, eller om det er normalt at den blot kan vandre og skubbes fra side til side på tromlen når det hele kører.

Så jeg søger nok mest be- eller afkræftelse på om det er en defekt at båndet sidder så løst - det er ikke dækket i manualen eller video guide desværre.
je_ns skrev den 20-03-2026 21:56:06

Kender intet til gulvslibemaskiner, men kunne det tænkes at  noget skulle strammes op, så gummihjulet expandere, så båndet kommer til at sidde fast ??

Men det kan jo også være at centrifugal kraften øger diameteren på gummihjulet så båndet sidder fast.

Men på denne video ser det ud til båndet går ret stramt ned over gummivalsen, så måske valsen er slidt på den du har lejet?
LINK

Så lige du havde tilføjet link til video - det er netop samme type maskine jeg har lejet. Og den video fra bauhaus viser også slibebånd monteres... og der ser det nemlig også relativt stramt ud, men som man kan se på mit billede så er det meget løst her - så jeg tænker nemlig også det er valsen der er slidt - og hvis den først er lidt slidt og bruges, så slider det den nok endnu mere ret hurtigt kan jeg forestille mig. Jeg tror jeg tager den med ud i morgen og hører dem om de tænker det er et problem med maskinen eller ikke.

Tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også