Udskiftning til krydsningsafbryder (fra korrespondance lysdæmper)

Jeg har tre kontakter forbundet til et lampested hvor der i enderne sidder to korrespondance afbrydere og i midten er en lysdæmper med korrespondancefunktion.
Der er fire ledninger til korrespondance afbryderne (to brune, en sort og en hvid) men der ved lysdæmper er to sorte, to brune og to hvide (men kun den ene hvide monteret i lysdæmperen, den anden sidder løs og skærmet af)
Er det muligt at udskifte lysdæmperen til en krydsningsafbryder
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Den du viser på første og tredje billede er ikke korrespondance afbrydere men krone afbryder. ( dobbelt tangent) Det kan ses på diagram 
Så din forklaring stemmer ikke helt med billede.
Den del må vi lige have på plads først.
Sad / sidder der fjedre i de afbrydere du viser, og hvad er grunden. En lysdæmper med korrespondance kan arbejde sammen med flere seperate afbrydere.
Hvis det ikke virker kan du tage de 2 sorte væk fra dæmper og se om den så virker, derefter montere en af dem igen. På den måde kan du se hvad der virker.
PÅ begge afbrydere skal der være fjedre under den tangent hvor den sorte ledning er monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar ev elmand

Jeg har taget fejl og kaldt det korrespondance afbrydere - så blev jeg det klogere.

Der sidder ganske rigtigt fjeder på begge kroneafbrydere under den sorte ledning

Jeg overvejer at udskifte dæmper, da vi ønsker at benytte en Hue pære i lampestedet, men den ser ud til at være lidt allergisk over for dæmper delen (pæren flimrer helt vildt).

Man kan måske beholde dæmperen, men koble ledninger fra / luse ledninger sammen udenom dæmperen, så den kun fungerer som tænd/sluk kontakt?
Lysdæmper kan ikke frakobles dæmper funktion.
Det du umiddelbart kan gøre er at montere en 1 pol afbryder.
De brune i >pil ind< og den grå i > pil ud<  de sorte blændes af med samlemuffe.
Så kan du kun tænde det ene sted og de andre steder er ikke aktive.
MEN er det ikke sådan at HUE skal have spænding hele tiden ? så er det jo bare at sætte den grå sammen med de brune.
Skal du ​kunne tænd og slukke alle 3 steder skal der laves noget med et kiprelæ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak ev elmand - det var en stor hjælp.

Jeg er glad for jeg fik afklaret et par tydelige misforståelser før jeg kastede mig ud i noget rod

Jeg tror det, jeg godt kunne tænke mig er et kiprelæ, men det er måske lidt mere end mine egne begrænsede el-teknik evner rækker til.
Tager fat i en el-mand

God weekend  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis