Udluftning af gulvvarmeanlæg

Hej,

Vores gulvvarmeanlæg bobler og larmer. Samme lyd som radiatorer siger når de trænger til at blive udluftet - så tænker at en udluftning også er tiltrængt her :) Er der nogen der kan pege mig i retningen af udluftningsventilen på vores anlæg? Jeg er efterhånden træt af at skulle både vente og betale håndværkere for noget jeg selv kan fixe på 5 min..

PFT,
Jacob
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at de, men gulvvarme fordeler er lige bag ved den lægte der ses nederst. Normalt sidder udluftning i enden af begge gulvvarme fordeler. Altså både på retur og frem. Det kan også være udeladt så må du "skylle" luften ud af systemet. 
1. luk for vandet til gulvvarme systemet så beholder trykket på resten af anlægget.
2. Sæt slanger på begge ventiler der sidder i enden af gulvvarmefordeler. 
3. Sæt alle rum termostater ned på 10 grader undtagen 1 som sættes på 30-40 grader. Så sikrer du at det kun er en streng der er åben-
4. Den ene slange til en vandhane og den anden til et afløb ( lad den udmunde i en spand over et afløb, så kan du bedre se bobler hvis der kommer nogen. 
5. Åben begge ventiler ved fordeler og din vandhane, og vandhane vad vil strømme igennem. 
6 Når du har set sidste luftboble skyller du videre i et par minutter.
7. Gå til et andet rum og skrue termostat op på 30 - 40 grader og den som netop har fået skyllet ned på 10 grader. 
Så gentager du pkt 6 - 7  indtil du har været alle igennem.

Men hvorfor kommer der luft i anlægget. Normalt er det kun i forbindelse med tømning af anlægget der kommer luft ind. Det kan være ved skift af radiator ell. lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar! Det lyder lidt omstændigt.. måske jeg skal have haft i en proffesionel alligevel :)
Jeg ved ikke om det er luft der er årsagen - men det lyder som om det bobler i systemet.

Tak igen :)
Eller tag den lægte af og vis et billede af fordeler hvor man bedre kan se hvordan det hænger sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der mangler vel ikke vand på anlægget? for det kunne jo godt have forårsaget luft i systemet...

Vi prøver igen, i morgen --
Prøv at læg billedet i chatgpt, du bliver overrasket hvor anvendeligt deet kan være
Annonce
Der kommer flere billeder her. Det ligner umiddelbart ikke at der er en udluftningsventil. Luft i systemet er også kun mit ukvalificerede gæt! :) Jeg har fyldt vand på i efteråret, så nålen står hvor den skal imellem de 2 røde visere..

Måske jeg skal give ChatGPT et skud. Den har allerede fungeret som kostvejleder og personligt træner for mig de sidste par måneder med stor succes 😅
På billede nr. 2 er der vist en slange koblet på enden af det ene fordelerrør. Der mangler et billede set ovenfra, der viser endestykket (hvor termometret er monteret). Der sidder nogle hvide “dimser” i toppen. Det kunne godt være manuelle udluftningsskruer, hvor der sikkert er en kærv til en skruetrækker. 

Søren O
Er der ikke to udluftere i venstre side ? de to hvide 
Nå Søren var hurtigere  
ChatGPT var hurtigere end jer begge og fortalte mig at der sidder automatiske udluftningsventiler i venstre side :) Måske jeg lige prøver at skrue lidt på dem med en skruetrækker og se om der sker noget.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis