Afrensning af plankebord

Hejsa. Jeg har skaffet mig et brugt plankebord. Tidligere ejer har slebet det og vil spare lidt penge så han købte noget billig olie ( muligvis til noget udendørs plankeværk) det resultere så i at bordet er virkelig klistret. Hvordan afrenser jeg det bedst så jeg kan starte forfra ? Sliber jeg det nu når det er så klistret går det da helt galt 😊.
Mvh. mekeren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kigger lige med her .... og har flyttet indlægget til "Hus" i stedet for "Om Lav-det-selv.dk". Der er større chance for svar.

Mvh. AllanE
Hvis det er meget klistret ville jeg trække overfladen ren med en ziehklinge først. Så afrense med grundrens (se blandingsforhold på flasken) og når pladen er tør (flere dage ved stuetemperatur) ville jeg begynde at slibe.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg havde taget det udenfor og overhældt med noget ufortyndet brun sæbe, og skuret det rigtigt godt med en stiv børste. Lade det tå noget tid og børstet noget mere. Skylle sæben af mens der børstes endnu engang. Måske flere gange og med mere tid til at sæben virker (den må dog ikke begynde at tørre ind). Hvis olien føles klistret burde brun sæbe kunne tage det. 

Det er noget skidt, hvis det er brugt udendørs olie til et bord inde. Olie til udendørs brug indeholder ofte svampegift. Når olien smøres på, er det vigtigt at overskydende olie tørres af (eller gnubbes ind i træet) efter en behandling. Den må ikke være våd, som et nymalet bord. Bordpladen skal føles tør at røre efter en behandling.

Denne olie kan bruges til borplader, der kan komme i berøring med fødevarer.
https://www.jemogfix.dk/junckers-koekken-bordpladeolie-0-75-liter/6103/9055549/

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis