Fliseterrasse bundlag materiale

Hej alle.

Jeg skal i gang med et 26m2 fliseterrasse projekt. Det skal gøres billigst, nemmest og selvfølgelig være holdbart. Det skal lige siges, at vi ikke forventer at blive boende i flere år. 

Jeg er med på at den mest "almindelige" opbygning er: stabilgrus, afretningssand, fliser og fuge sand.

Mit spørgsmål drejer sig om  underlaget til fliserne.
jeg har fået af vide af nogle stykker som har lagt en del terrasser, at da mit projekt ikke er stort, skal være billigt og nemt, men stadig holdbart, så ville jeg sagtens kunne nøjes med ét bundlag og ikke to. Den ene sagde at jeg kunne bruge harpet sand, da leret i sandet i komprimeret tilstand, vil være stærkt og holdbart til mit "lille" projekt. Der er jeg lidt skeptisk, da jeg ikke gider skæve fliser efter én gang frost, og lerholdigjord har lav permeabilitet i sær i komprimeret tilstand. Dertil var der så en anden som anbefalede ​at bruge stenmel, dog skulle jeg bare huske at ​kører pladevibratoren over en ekstra gang, for ​at være sikker på at melet sætter sig ordentligt. ​permeabiliteten er bedre og materialet billigt.

Så mit spørgsmål lyder: Hvad tænker I?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke skal køre der med bilen så grav 5 cm jord af og ret af med 0-8 grus. Alt det andet klamp dine venner foreslår er jo ikke noget du sparer penge på da udgiften til grus kontra stenmel er ubetydelig.

Selvbygger med stort S. 
Er det (jomfrueligt) jord kan du godt nøjes med at grave Ca. 10 cm jord af, men fliserne vil hæve sig i frostvejr, men de vil hæve/sænke sig ens.

Vi prøver igen, i morgen --
Superdiy skrev den 18-03-2026 21:36:28

Hvis du ikke skal køre der med bilen så grav 5 cm jord af og ret af med 0-8 grus. Alt det andet klamp dine venner foreslår er jo ikke noget du sparer penge på da udgiften til grus kontra stenmel er ubetydelig.

For mig lyder det ustabilt, kun at lægge løs grus på og “bare” afret. Jeg vil gerne have de ligger fast og IKKE bliver skæve samt hæver og sænker sig i løbet af året.
je_ns skrev den 18-03-2026 23:46:03

Er det (jomfrueligt) jord kan du godt nøjes med at grave Ca. 10 cm jord af, men fliserne vil hæve sig i frostvejr, men de vil hæve/sænke sig ens.

Også hvis jeg stamper det første lag stenmel? og dernæst et løst afretningslag? 

Synes ikke der er grund til at bruge stenmel, jeg ville bare bruge almindelig afretnings sand, hvis sandet er jordfugtigt kan du fint køre det over med en pladevibrator, hvis du så retter af med et tynd lag sand, er det ganske udmærket.

Bruger du fliser der kan køres over med en pladevibrator (med beskyttelses gummi) er det meget nemmere..

Jeg lagde fliser på den måde for over 10 år siden, de ligger stadigvæk ganske fint, det er 20 x 40 fliser, som jeg ikke vibrerede efter de var lagt.

Vi prøver igen, i morgen --
Et alternativ er at grave som beskrevet overfor, men så bruge knust beton som bundlag. Når du vibrerer sørger du for at vande det lidt - det har en tenddens til at binde godt sammen. Så et lille lag afretningssand onvenpå inden fliser.

OG, fald på fliserne sådan at der ikke samles alt for meget vand der i frost kan flytte rundt på det hele
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også