Hej alle.
Jeg skal i gang med et 26m2 fliseterrasse projekt. Det skal gøres billigst, nemmest og selvfølgelig være holdbart. Det skal lige siges, at vi ikke forventer at blive boende i flere år.
Jeg er med på at den mest "almindelige" opbygning er: stabilgrus, afretningssand, fliser og fuge sand.
Mit spørgsmål drejer sig om underlaget til fliserne.
jeg har fået af vide af nogle stykker som har lagt en del terrasser, at da mit projekt ikke er stort, skal være billigt og nemt, men stadig holdbart, så ville jeg sagtens kunne nøjes med ét bundlag og ikke to. Den ene sagde at jeg kunne bruge harpet sand, da leret i sandet i komprimeret tilstand, vil være stærkt og holdbart til mit "lille" projekt. Der er jeg lidt skeptisk, da jeg ikke gider skæve fliser efter én gang frost, og lerholdigjord har lav permeabilitet i sær i komprimeret tilstand. Dertil var der så en anden som anbefalede at bruge stenmel, dog skulle jeg bare huske at kører pladevibratoren over en ekstra gang, for at være sikker på at melet sætter sig ordentligt. permeabiliteten er bedre og materialet billigt.
Så mit spørgsmål lyder: Hvad tænker I?