16 x 125 trykimprægneret Beklædningsbrædder

Hej
Jeg har et sommerhus med beklædningsbrædder i målene 16 x 125 mm. Jeg er i gang med at fjerne en udendørs dør og mangler nu beklædningsbrædder magen til dem, som sommerhuset er beklædt med til at dække dørhullet,  men jeg kan ikke lige finde beklædningsbrædder med den størrelse nogen steder. Er der nogen der ved, om de kan købes nogen steder? Hvis ikke, hvad kan jeg så gøre i stedet for. Kan man få dem lavet, eller hvad kan jeg gøre?
Mvh Lasse
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb nogle 19x125 og høvl 3 mm af tykkelsen.

Selvbygger med stort S. 
Velkommen på siden  

Du kan få dem i 19 x 125, hvis det ikke vil fungere, kan du få den kørt gennem en tykkelseshøvl.

Hvis det kun er dørhullet der skal beklædes, så træk træet brædderne skal gøres fast på de 3 mm tilbage...

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar. Desværre var skelettet lavet ud fra vores mål, som den oprindelige beklædning 16x125, så jeg må håbe, at det kan lykkedes at høvle lidt af den i 19x125. Er der mon et byggemarked som har en maskine stående til det?
Der er helt sikkert ikke byggemarkeder der høvler brædder for kunderne. køb den billigste tykkelseshøvl du kan finde ( evt. brugt ) og sælg den igen når du er færdig. Husk der kun skal høvles på bagsiden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 17-03-2026 12:36:41

Der er helt sikkert ikke byggemarkeder der høvler brædder for kunderne. køb den billigste tykkelseshøvl du kan finde ( evt. brugt ) og sælg den igen når du er færdig. Husk der kun skal høvles på bagsiden.

Vores lokale Xl byg (XL Vorup, Randers) har eget snedkerværksted, hvor de kan tilpasse træ efter kundernes ønske..

Så de findes, men måske det eneste i landet?

Men ellers kan din lokale tømre/snedker sikkert hjælpe dig...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Lav forskalling om eller køb en billig elhøvl og høvl forskalling ned
Tak for jeres input. 
johnm skrev den 17-03-2026 16:26:08

Lav forskalling om eller køb en billig elhøvl og høvl forskalling ned

Hvad skulle argumentet være for at bruge forskallingsbrædder fremfor trykimprgnerede brædder som allerede stort set har rette mål?

Selvbygger med stort S. 
Forskalling er jo det brædderne monteres på.
Det kunne jo tilpasses for at udligne forskel i bræddetykkelse

Ok så forstår jeg hvad det er du ville. Det er dog nok nemmere sagt end gjort da brædderne vel formegentlig sidder 1 på 2

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis