Ophæng af markise. sparring omkring ophæng

Hej med jer.

Jeg vil gerne sætte en 4,5 x 3 meter markise i min endegavl i sommerhus og har brug for sparring om ekstra støtte der skal monteres i gavlen for at den kan holde til en 4,5 meter bred elektrisk markise.. Den nuværende væg af for tynd til at montere markisen direkte på.

Min plan var at montere en 50x150 enten Limtræ eller reglar (se billede "galv foran") og montere som følgende:
  • 1) via franske skruer og kraftigt beslag  på den limtræ der holder siden af tagget (se billede "udvendig beslag franske skruer")
  • 2) 2 stk ø8 eller ø10 jeg borer igennem og monterer på den lodrette stolpe der holder tagryggen i midten af huset. (se billed indvendig og udvendig stolpe).
Dvs. jeg har 2 fikspunkter som skal kunne holde markisen på 4,5 meter. Afstand fra de to fikspunkter er ca 3,5 meter. Højde på¨regler skal være 150MM som min da det er beslagets højde. Moreland har sagt at der min skal være 50cm tykkelse såfremt det skal monteres i træ(det skal jeg lige have dobbeltchecket)

Det er en lukket markise fra Moreland og den vejer ca 72Kg plus vægt fra belastning. https://www.moreland.dk/da/products/markise-elektrisk-lukket/elektrisk-markise-lukket-450x300cm-antracitgraaantracitgraa/?partno=80039913

SPM:
  1. Er det en fornuftig løsning? Jeg kunne også få en smed til at lave det i jern men vil gerne holde i træ hvis muligt
  2. Vil I mene det er fornuftige fikspunkter
  3. Vil en 50x150 reglar være nok eller skal jeg have produceret en limtræ? Der vil forventlig komme en del belastning på tværs af de to fikspunkter

Pft
Mvh Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
En 50 x 150 mm bjælke vil kunne holde din markise. Men det ser jo ikke så godt ud at have den udvendig.
Så vidt jeg kan se på billede 3, så har du udvendig en strimmel hardi plank eller anden eternit plade.
Den ville jeg skrue af og så sætte din 50 x 150 mm bjælke ind imellem midter stolpe og rem yderst til højre. Så skrue eternitpladen på igen og hænge markisen op. Det skal afpasses så eternitplade netop ligger imod bjælken så den kan holde til trykket fra markise beslag.
På monterings anvisning ses at beslag skal sidde i midten og 175 cm til hver side. Altså de yderste med 350 cm afstand. Hvis dette går forbi midter stolpe så må du have 150 mm spærtræ ind i begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-03-2026 19:04:55

Velkommen på lds
En 50 x 150 mm bjælke vil kunne holde din markise. Men det ser jo ikke så godt ud at have den udvendig.
Så vidt jeg kan se på billede 3, så har du udvendig en strimmel hardi plank eller anden eternit plade.
Den ville jeg skrue af og så sætte din 50 x 150 mm bjælke ind imellem midter stolpe og rem yderst til højre. Så skrue eternitpladen på igen og hænge markisen op. Det skal afpasses så eternitplade netop ligger imod bjælken så den kan holde til trykket fra markise beslag.
På monterings anvisning ses at beslag skal sidde i midten og 175 cm til hver side. Altså de yderste med 350 cm afstand. Hvis dette går forbi midter stolpe så må du have 150 mm spærtræ ind i begge sider.

Tak for et super svar 🙏 og ja vil fjerne eternit plade og montere spær så det står klods op af væggen og så save eternit til så det passer kosmetisk 

Ifht din sidste kommentar; er lidt usikker på hvad du mener. Hvis jeg kigger udefra og ind på træet jeg montere vil det venstre beslag til markise være til venstre fra den lodrette stolpe hvorpå træet er monteret med 2xm8 bolte.

Min tanke var bare at spær træet er ca 4,5 meter men afstanden mellem de steder hvor træet er monteret (til venstre med 2xm8 til venstre med franske skruer og beslag ) er ca 4 meter.

Vil det være ok
Jeg kender ikke bredden på dit hus eller afstand imellem midt stolpe og rem i siden. Men det er også lige meget. Bjælken skal jo bare kunne nå. 
Jeg kan ikke rigtig se hvordan de M8 bolte skal kunne fastholde bjælken hvis den gemmes bag eternitplade. 
Jeg forestiller mig at du kan gøre dem fast med en flad hulplade hen over midter stolpe. Der fræses lidt træ væk så hulplade er plan med forkant. På den måde kan eternit plade sidde som den sidder nu. 
Ude i begge sider med vinkel beslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
god pointe. bag eternitpladen er der en forskalnings plade hvorpå eternit er monteret og bag den er der en "rød og en brun brædde". Se billede. Jeg antager at bag den brune og røde er der hvor den lodrette bærende bjælpe er.

Dvs hvis jeg monterer den 50x150 bjælke klods op imod den røde og brune brædde så står den klods imod væggen og burde dermed være i spænd når jeg monterer den med M8 bolte -evt med en hulplade jeg har fræset lidt ind i bjælken. Bagefter maler jeg den og så bliver den også skjult bag markisen

Jeg kan dog ikke montere vinkelbeslag i venstre side af bjælpen da jeg ikke kan "nå frem" til det hjørne uden en masse stillads.

Tror du ikke det er ok at "nøjes met de de to bolte i midten af gavlen og så beslag i højre side?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også