Hej med jer.
Jeg vil gerne sætte en 4,5 x 3 meter markise i min endegavl i sommerhus og har brug for sparring om ekstra støtte der skal monteres i gavlen for at den kan holde til en 4,5 meter bred elektrisk markise.. Den nuværende væg af for tynd til at montere markisen direkte på.
Min plan var at montere en 50x150 enten Limtræ eller reglar (se billede "galv foran") og montere som følgende:
- 1) via franske skruer og kraftigt beslag på den limtræ der holder siden af tagget (se billede "udvendig beslag franske skruer")
- 2) 2 stk ø8 eller ø10 jeg borer igennem og monterer på den lodrette stolpe der holder tagryggen i midten af huset. (se billed indvendig og udvendig stolpe).
Dvs. jeg har 2 fikspunkter som skal kunne holde markisen på 4,5 meter. Afstand fra de to fikspunkter er ca 3,5 meter. Højde på¨regler skal være 150MM som min da det er beslagets højde. Moreland har sagt at der min skal være 50cm tykkelse såfremt det skal monteres i træ(det skal jeg lige have dobbeltchecket)
Det er en lukket markise fra Moreland og den vejer ca 72Kg plus vægt fra belastning.
https://www.moreland.dk/da/products/markise-elektrisk-lukket/elektrisk-markise-lukket-450x300cm-antracitgraaantracitgraa/?partno=80039913SPM:
- Er det en fornuftig løsning? Jeg kunne også få en smed til at lave det i jern men vil gerne holde i træ hvis muligt
- Vil I mene det er fornuftige fikspunkter
- Vil en 50x150 reglar være nok eller skal jeg have produceret en limtræ? Der vil forventlig komme en del belastning på tværs af de to fikspunkter
Pft
Mvh Henrik