Maling af Hardieplank

Hejsa gode folk..

Jeg er ved at beklæde vores udhæng med Hardieplank eller måske ivarplank :) tænker ikke det gør en forskel..

Ved udhænget ville 1 cm af bagsiden af planken være synlig, den side er ikke malet...
 (grå)
Hvilken maling ville jeg kunne male med...
siden vender ind mod huset, så den ville ikke være påvirket af vind og vejr..
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sælger deres eget maling.
Det er dog hundedyrt.
https://www.xl-byg.dk/produkt/james-hardie-kantforsegler-sort-0-5-l-1942494">https://www.xl-byg.dk/produkt/james-hardie-kantforsegler-sort-0-5-l-1942494
Ja.. det er nemlig meget meget dyrt..
Især da jeg tror jeg skal bruge 2-3 liter..
Derfor søger jeg alternativ 
De kan males med alm. træbeskyttelse f.eks. Gori Advance 100, men en 1/2 liters bøtte af det "rigtige" rækker normalt meget langt.

Selvbygger med stort S. 
Det undre mig at du skriver træbeskyttelse. Hardieplank er ikke træ men fibercement. Så jeg ville forvente at maling til tagplader eller blot almindelig facademaling var bedre. Jeg har dog ingen erfaring med det. 
Træbeskyttelse er ikke som i gamle dage et produkt der trænger ind i træet, men en vandtæt hinde der ligger udenpå. Derfor kan det godt anvendes, specielt på bagsiden hvor der er begrænset vejr påvirkning.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Tak for du uddyber, jeg tænkte nemlig præcis det samme…
Tagmaling var også mit bedst bud, men jeg ved intet om maling 😂
Hvis du ønsker mere viden, kan du læse om maling af fibercement.

Selvom træmaling ikke er hvad det har været, giver det ikke mening at betale for dyr træmaling, der udviklet med specielle egenskaber til træ. Der er sikkert mange malingstyper, der kan hænge på fibercement, hvis man ønsker at det skal være billigt. Føler man sig usikker, kan man betale ekstra for maling, der beregnet til det. At købe dyr træmaling, giver ikke mening, så hellere en dyr maling til fibercement.
GodeVen skrev den 17-03-2026 08:15:38

Hvis du ønsker mere viden, kan du læse om maling af fibercement.

Selvom træmaling ikke er hvad det har været, giver det ikke mening at betale for dyr træmaling, der udviklet med specielle egenskaber til træ. Der er sikkert mange malingstyper, der kan hænge på fibercement, hvis man ønsker at det skal være billigt. Føler man sig usikker, kan man betale ekstra for maling, der beregnet til det. At købe dyr træmaling, giver ikke mening, så hellere en dyr maling til fibercement.

Det er hvis mange år siden du har købt maling:

Tonet tagmaling 1099 kr/9L
Tonet træbeskyttelse ( resten kan fint bruges til noget andet ) 699 kr/9L
Hardiplanks egen 315 kr/0,5 L

Selvbygger med stort S. 
Hvis farven er rigtig kan den sagtens bruges.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også