Mørtel valg til gasbeton og mursten

Vi er lidt i tvivl om den mørtel vi skal anvende til vores murværk i vores 60'er hus og håbede på at få lidt input. Vores murer anbefaler noget, som lyder meget stærkt.

Udvendige mure består af 19 cm gasbeton med 15 cm udvendig PIR isolering og puds. Indendige mure består af et lag mursten. Vi har en del sætningsskader efter nedrivning af skorstene og udskiftning af vinduer (som nu hænger på facaden for at komme længere ud)

Til sætningsskader anbefaler mureren
Fræs 5 cm ind i gasbeton (80 cm bredt)/mursten (40 cm bredt)
Pres lidt mørtel ind
Pres ø6 rustfri stål ind (som er smurt ind i fliseklæb)
Fyld op med mørtel

Gasbeton kan kun reparares indvendigt grundet isoleringen

Af mørtel har vi fået at vide, at vi kan bruge 1:5 cement:bakkemørtel6.6% til fuger i mursten og 1:6 cement:bakkemørtel6.6% til fuger i gasbeton. Samt bruge 1:6 blandingen til pudsning af vægge

Når vi læser andre steder samt på bakkemørtels datablad, lyder dette meget stærkt. Så håber på noget input fra nogle kyndige :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget af det er ihvertfald overkill, en stærk blanding til armering er ok, men til det andet er lidt blødere mørtel nok bedre da i med det postnummer nok ikke bor i så aggressivt miljø som i 1. klitrække på vestkysten.

Se iøvrigt Aalborg Portlands blandetabel her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak. Jeg fornemmer på andre svar, at en for stærk blanding også kan være mere skadeligt end gavnligt. Derfor håbede jeg meget på nogle lidt generelle retningslinjer fra en kyndig person i forhold til fuger i gasbeton/mursten. Er KC 60/40/850 ikke stadig relativt stærkt til gasbeton? Armeringen skal vel gerne kunne give sig lidt, så den kan fordele trykket?

Og ja, vi bor i nærheden af skov. Vores primære fjende er fugt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis