Stort skyl og lille skyl det samme!?

Hej
Vi har et indbygget toilet med den trykplade, som jeg har uploadet et billede af. Jeg har haft den afmonteret, og der sidder en lille trykluftslange monteret til begge knapper.
Problemet er, at det virker som om både stort og lille skyl er helt ens – altså at begge knapper giver et stort skyl. Jeg har også læst mig frem til, at man burde kunne trykke på den lille knap for at stoppe skyllet, mens det er i gang, men det virker heller ikke.
Er selve trykpladen i stykker, eller kan det være noget andet? Jeg håber, at nogen har oplevet noget lignende.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har også et fra Grohe, jeg har samme mistanke, synes ikke der er forskel på lille og stort skyl.

Men man kunne jo afmontere betjeningspanelet, og kikke om det synker forskelligt i cisternen ved stort/lille skyl.

Jeg har en topplade på mit og kunne jo så tage den af og kikke om der er forskel, men så langt er jeg ikke nået endnu.

Vi prøver igen, i morgen --
Mængden af liter vand ved hvert udskyl justeres på udløbsventilen. Den er nem at få ud. Der er markeringer som viser hvad du indstiller den til. Søg på youtube efter den der passer til din model. Eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=SxoxAFlC55I
lds123 skrev den 15-03-2026 09:31:47

Mængden af liter vand ved hvert udskyl justeres på udløbsventilen. Den er nem at få ud. Der er markeringer som viser hvad du indstiller den til. Søg på youtube efter den der passer til din model. Eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=SxoxAFlC55I

Tak! Jeg må prøve at få det skilt af, har lige haft knappen af og kan allerede se at vandniveauet er over den afmærkede streg😅 

Jeg har traditionelle Ifö toiletter. For mange år siden havde jeg forstoppelse i kloarken efter et toilet. Efter at have fået renset rørene, satte jeg begge knapper til at give maksimum skyld. Det så ud til at være løsningen til at undgå forstoppelse.

Pointen er, hvis man sænker mængden af vand ved skylninger, øger man risikoen for forstoppelser. Man kan selvfølgelig prøve, det er ikke sikkert at det giver problemer.  Et stort skyld tømmer kummen, måske skal der flere store skyld til for også at tømme rørene.
GodeVen skrev den 16-03-2026 12:04:36

Jeg har traditionelle Ifö toiletter. For mange år siden havde jeg forstoppelse i kloarken efter et toilet. Efter at have fået renset rørene, satte jeg begge knapper til at give maksimum skyld. Det så ud til at være løsningen til at undgå forstoppelse.

Pointen er, hvis man sænker mængden af vand ved skylninger, øger man risikoen for forstoppelser. Man kan selvfølgelig prøve, det er ikke sikkert at det giver problemer.  Et stort skyld tømmer kummen, måske skal der flere store skyld til for også at tømme rørene.

Men når man blot skyller urin ud, er der ikke brug for 6 liter. Men ja en vigtig overvejelse, helt sikkert.

Annonce
Jo, det er rigtigt, når du kun kigger ned i kummen. Men der er et langt kloarkrør efter. Hvis en "klat" ligger i røret efter toilettet, skal den skylles videre. Hvis de næste mange skyld er med en lille mængde vand, er det ikke sikkert at klatten flytter sig. Måske bliver liggende til den næste klat kommer. Så er en forstoppelse startet. 
Pointen er, har man problemer med forstoppelse efter et toilet, vil det ofte hjælpe at øge vandmængden. Hvis man har overtaget et hus, kan det være at den tidligere ejer er blevet anbefalet at øge vandmængden af en kloarkmester.
GodeVen skrev den 17-03-2026 10:46:34

Pointen er, har man problemer med forstoppelse efter et toilet, vil det ofte hjælpe at øge vandmængden. Hvis man har overtaget et hus, kan det være at den tidligere ejer er blevet anbefalet at øge vandmængden af en kloarkmester.

Det er en lejlighed fra 2022, så tænker bare vvs’erne havde travlt.

Har du forsøgt at justere skyllenes størrelse ?
Har i dag justeret og det viste sig at begge skyl var sat til max og desuden var der mere vand i end til stregen i cisternen.

Så nu bruger det noget mindre vand, så nu håber jeg det kan ses på vandregningen næste år 😁
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis