Sorte aflejringer på ny terrasse

Sidste år i august/september lagde vi en ny terrasse i termowood - brugte rustfri skruer, sleb terrassen let over efterfølgende og olierede den.
Den stod super flot indtil efteråret/vinteren, hvor der begyndte at komme store sorte plamager/aflejringer.
Terrassen har ikke været påvirket af andre ting (metalstøv, gødning o.l.) - det øverste af det sorte i plamagerne, kan man i våd tilstand, gnide rundt.

I dag har vi forsøgt at rengøre terrassen (med terrassevask og ikke den kraftigere terraserens), men selvom meget går af, går det sorte stadig ikke helt væk. Jeg har også forsøgt med en oxalsyre blanding, som heller ikke trækker det sorte ud af træet.

Er der for det første nogen som har været ude for det samme, og ved hvad årsagen, så vi ikke gentager en evt. fejl, og dernæst om der er nogen som har et bud på hvad vi gør ved det?

Første billede er af terrassen nyslebet og det næste er af en bræt som er ubehandlet og tredje billede færdig olieret og tør terrasse.
De sidste ​billeder er af terrassen nu….
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner svamp, brædderne skulle nok have haft noget svampedræbende inden de blev lagt, men det er jo for sent nu.

Men termowood skulle jo være fri for svampespore, da det er opvarmet til ca 200 gr. så det må vøre noget overfladisk, der er kommen efter det.

Jeg ville prøve med Rodalon om det kan vaske det sorte væk.

Nogle bruger oxalsyre men det har jeg ingen erfaring med..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også