Lukket afløbsrist

Jeg har dette afløb fra lille håndvask, som befinder sig ved vores "gæstetoilet".

Afløb i gulv er lidt lavt og nok underdimensioneret.
Det er med sådan en standard vandlås med gummikant som kan tages op og renses og sættes tilbage.

Jeg er lidt træt af at skum altid presses op, da pladsen under gulv er trang.
Kan man skifte rist med et lukket system så skum i princippet bare presses op i rør mod vask, hvilket sådan set ikke gør noget, da vand fint passerer alligevel.?

Katmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fik da aldrig lagt billeder op...sorry.. :-)

Katmus
Efter billederne at bedømme svare det til at du hælder vandet fra vasken ned i risten. Det betyder, at skummet viser sig oven på risten. Forsvinder det ikke efter en kort tid. Afløbet fra vasken burde være tilsluttet vandlåsen. Det vil koste det hvide ud af øjnene. Så måske skal du leve med det, eller følge andre anvisninger på dit spørgsmål 

fase
yes vandet fra vasken løber gennemrør ned i vandlås hvor skummet så bliver og bygger sig op gennem risten.
Ja det forsvinder efter 15 min.

Ja må nok bare leve med det. Risten er jo til for at vand kan løæbe ned hvis et rør springer eller der kommer vand på anden måde.. toilet f.,eks.

Katmus
Har du prøvet at rense nedløb og vandlås?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

yes er renset.. det er simpelthen på grund af manglende plads under rist. Vandlås ligger lige under. der er ikke nogle cm ned til den som i mine andre afløb.

Katmus
Annonce
Har oplevet det eksakt samme. Årsagen var at vandlåsen ikke sad dybt nok nede til at der var plads til skummen over vandspejlet i etagebyggeri så man ikynne ikke rykke vandlåsen længere ned. Delvis løsning:

1. bruge koolder vand (det skummer mindre)
  2. bruge mindre skummende sæbe
  3. pres røret så lant ned som muligt så vandet ikke "sprøjter rundt" i vandlåsen med deraf mere skum
  4. brug en vandfri lugtspærre i stedet for vandlåsen
  5. sæt en ektstera lodret vandlås på røret der bremser vandet og sørger for skummet  er der i stedet. så længe der er luft til det fri i rummet mellem de to vandlåse. 
nr 4 og 5 var langt det mest effektive

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 15-03-2026 21:45:55

Har oplevet det eksakt samme. Årsagen var at vandlåsen ikke sad dybt nok nede til at der var plads til skummen over vandspejlet i etagebyggeri så man ikynne ikke rykke vandlåsen længere ned. Delvis løsning:

1. bruge koolder vand (det skummer mindre)
  2. bruge mindre skummende sæbe
  3. pres røret så lant ned som muligt så vandet ikke "sprøjter rundt" i vandlåsen med deraf mere skum
  4. brug en vandfri lugtspærre i stedet for vandlåsen
  5. sæt en ektstera lodret vandlås på røret der bremser vandet og sørger for skummet  er der i stedet. så længe der er luft til det fri i rummet mellem de to vandlåse. 
nr 4 og 5 var langt det mest effektive

Perfekt. tak... gode råd og har i kælder allerede den der lugtspærre som jeg kan teste med.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis