Ville i pakke det ind? Gammel rørisolering

Hej lav-det-selv-forum! Her kommer der et super langt skriv, så hold på hat og briller og bær over med mig!

Som så mange andre unge, uerfarne og ængstelige nye husejere, så bekymrer jeg mig lidt (Læs meget) om asbest. 

Mere specifikt, så drejer det sig om noget gammel rørisolering af vandrør i min dungeon-agtige kælder. Jeg er selvfølgelig ikke 100% sikker på at der er asbest i isoleringen, men huset er fra 30erne så jeg tænker at risikoen er rimelig stor. 

Rørene er isoleret med noget der ligner glasuld/rockwool og beklædt med noget hessian/jute/kartoffelsæk agtigt stof. Nogle steder ligner det, at der er noget gråt mørtel (eller hvad sådan noget hedder) mellem glasulden og stoffet.

Jeg ved at man ikke sådan akut skal bekymre sig om intakte og ubeskadiget asbest materialer, hvis man ikke piller ved det. Sagen er dog den, at nogen engang (gætter på slut 90erne hvor huset blev renoveret) har fjernet store dele af den gamle rørisolering og erstattet med grå skum rør. Min bekymring er de steder, hvor man har efterladt den gamle isolering - her er der nogle meget åbne ender. Kan den slags finde på at drysse af sig selv, eller skal man aktivt prikke til det med en pind? Det er ikke rigtig til at sige, om der ligger støv fra rørene, for kælderen er total støvet af puds fra væggene... 

Kælderen står meget rå, og det er ikke ligefrem et rum vi opholder os specielt meget i MEN vores vaskemaskine og tørretumbler står dernede, og det er også der vi tørrer vores tøj på tørrestativ 😬 må indrømme at jeg er nervøs for om vores tøj bliver fuld af asbestfibre, og at vi så slæber dem med rundt og op i huset og ind til vores lille datter... 

Vi drømmer om at få gjort kælderen knapt så fangekælder agtig engang, og i den forbindelse skal vi garanteret også have skiftet nogle af de gamle vandrør - de holder vel ikke for evigt. Til den tid skal der selvfølgelig prof autoriserede folk til men indtil da... Ville I så lade rørisolering være rørisolering, eller ville I pakke rørene forsigtigt ind i et eller andet? Har forhørt mig lidt hos folk i min omgangskreds og de fleste siger at de ville pakke det ind i enten tape og/eller alu folie. Rørene er dog lidt svære at komme til, ​da de er omme bag ​faldstammen (tror jeg det er 😅 jeg ved intet)

Lad mig endelig høre hvad lav-det-selv-folket tænker!

Kh en ængstelig ny husejer

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den her type rørisolering kan udmærket indeholde asbest, og især hvor der er bøjninger..

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal for det første ikke være ængstelig, men aktiv finde svar. Der er slet ingen problem i at der for 30 år siden ar lavet om på isolering. Men skal du senere have det lavet om, så skal der indsendes en prøve for at fast slå om der er asbest i det.
Der hvor du ser ender med det mnørtel lignende stof kan du smøre noget maling på, det forsegler det.
Og ja man skal faktisk pille i det før der afgives en mikroskopisk mængde asbest hvis det er det der er i det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også