Hej,
Min kone og jeg er de lykkelige ejere af et BAXI oliefyr fra 2012, som har købt upåklageligt i de sidste mange år. Men nu oplever vi, at det varme vand kommer og går. Vi har haft teknikere ude at kigge på fyret, men de er efterhånden ved at være temmelig rådvilde.
Problemet virker til at være todelt:
1) Når temperaturen i varmvandsbeholderen falder, så starter fyret ikke automatisk op, selvom varmtvandsprioriteringen er til. Kombineret med:
2) Temperaturen i varmtvandsbeholderen falder hurtigt - i løbet af en time fra omkring 50 til 6 grader, selv i situationer hvor vi hverken bader eller tapper varmt vand fra hanen.
Årsagen til (1) gætter teknikeren er, at der er en fejl i signalet fra styreenheden - men nu har vi skiftet styreenhed uden held. Så her er vi helt på herrens mark. Vores tekniker har også haft kontakt til en tekniker fra BAXI, som også er på herrens mark i forhold til, hvad det kan skyldes.
I forhold til (2) kan det vel nærmest kun skyldes, at det varme vand forlader varmtvandsbeholderen, mens koldt vand strømmer ind. Jeg gætter, det bliver brugt til at varme radiatorerne op - men det virker bare skørt, hvis det er tilfældet. Men ellers virker det temmelig uforklarligt, at temperaturen skulle falde så hurtigt?
Måske er der nogen, der har haft en lignende problem?