BAXI oliefyr varmt vand kommer og går

Hej,

Min kone og jeg er de lykkelige ejere af et BAXI oliefyr fra 2012, som har købt upåklageligt i de sidste mange år.  Men nu oplever vi, at det varme vand kommer og går. Vi har haft teknikere ude at kigge på fyret, men de er efterhånden ved at være temmelig rådvilde.

Problemet virker til at være todelt:

1) Når temperaturen i varmvandsbeholderen falder, så starter fyret ikke automatisk op, selvom varmtvandsprioriteringen er til. Kombineret med:

2) Temperaturen i varmtvandsbeholderen falder hurtigt - i løbet af en time fra omkring 50 til 6 grader, selv i situationer hvor vi hverken bader eller tapper varmt vand fra hanen.

Årsagen til (1) gætter teknikeren er, at der er en fejl i signalet fra styreenheden - men nu har vi skiftet styreenhed uden held. Så her er vi helt på herrens mark. Vores tekniker har også haft kontakt til en tekniker fra BAXI, som også er på herrens mark i forhold til, hvad det kan skyldes.

I forhold til (2) kan det vel nærmest kun skyldes, at det varme vand forlader varmtvandsbeholderen, mens koldt vand strømmer ind. Jeg gætter, det bliver brugt til at varme radiatorerne op - men det virker bare skørt, hvis det er tilfældet. Men ellers virker det temmelig uforklarligt, at temperaturen skulle falde så hurtigt?

Måske er der nogen, der har haft en lignende problem?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Hvis du skulle varme dit radiatorvand op med varmtvandsbeholderen, kan du ikke køle vandet i varmtvandsbeholderen helt ned til 6o, med mindre dine radiatorer er placeret udendørs i nærmest frostvejr. Har du tjekket om din vandmåler står stille når problemet er der.

Søren O
på mit baxi fyr, sidder der en blandeventil, der sikre brugsvandet kun er ca 50 gr varmt, og ikke 70 gr som fyret køre i kedeltemperatur.
Hvis du også har sådan en blandingsventil/termostat kunne det jo være den der er defekt, så den kun sender kold vand ud. istedet for at mixe det kolde og varme vand.

Vi prøver igen, i morgen --

Søren O skrev den 13-03-2026 19:15:27

Velkommen på LDS
Hvis du skulle varme dit radiatorvand op med varmtvandsbeholderen, kan di ikke køle vandet i varmtvandsbeholderen helt ned til 6o, med mindre dine radiatorer er placeret udendørs i nærmest frostvejr. Har du tjekket om din vandmåler står stille når problemet er der.

Tak! Det er en god pointe. Jeg tjekker vandmåleren, når problemet er der. Jeg kan ikke rigtig komme på anden årsag til at vandet i varmtvandsbeholderen skulle falde til en temperatur på 6 grader, andet end at det varme vand forlader varmtvandsbeholderen og bliver erstattet af koldt vandværksvand?

je_ns skrev den 13-03-2026 19:30:52

på mit baxi fyr, sidder der en blandeventil, der sikre brugsvandet kun er ca 50 gr varmt, og ikke 70 gr som fyret køre i kedeltemperatur.
Hvis du også har sådan en blandingsventil/termostat kunne det jo være den der er defekt, så den kun sender kold vand ud. istedet for at mixe det kolde og varme vand.

Tak for svaret. Vi har periodevist varmt vand, og problemet virker til at være, at indimellem simpelthen ikke er noget varmt vand i varmtvandsbeholderen og ikke, at det varme vand ikke kommer fra fyret og ind i huset. Så hvis jeg forstår dit svar rigtigt, så kan blandeventilen vel ikke være problemet - eller forstår jeg det forkert? :)

Det kan let være blandeventilen der er problemet. Kan du komme til at mærke temperaturen på selve varmtvandsbeholderen når problemet er der?
6o “varmt vand” tyder på udelukkende koldt vand, så der slet ikke bliver blandet varmt vand i.

Søren O
Søren O skrev den 13-03-2026 20:20:16

Det kan let være blandeventilen der er problemet. Kan du komme til at mærke temperaturen på selve varmtvandsbeholderen når problemet er der?
6o “varmt vand” tyder på udelukkende koldt vand, så der slet ikke bliver blandet varmt vand i.
Hej igen,

Tak for opfølgning. Jeg aflæser temperaturen for det varme brugsvand fra displayet på fyret. Samme sted kan jeg se, at tilstanden for varmt vand er skiftet fra "Påfyldning er aktiveret" (kode 69) til "Påfyldningslås er aktiv" (kode 82), når vandets temperatur i VVB er lav.
Annonce
Ud over vandmåler er der også en anden måde at undersøge om du har rørbrud på varme vand. Du kan lukke for kold vand tilførsel til fyrets varmvandbeholder. Så skulle den gerne holde temperaturen, da der ikke kan komme kold vand ind i beholder, og derfor heller ikke varm vand ud.

Jeg havde en lignende lidt sjov oplevelse. Du kan udelade at læse det. 
En landmand ringede at der ikke var varm vand til at vaske malkemaskiner og kopatter. Hans normale elektriker havde skiftet termostat i el-vandvarmer ( VV) og så taget på ferie.
Jeg mødte en ansat på gården og ved VV. kunne jeg tydelig høre en rislen, og måling viste at den arbejdede alt hvad den kunne, så jeg var sikker på at der var utæthed et sted.
Jeg siger så til den ansatte, og rør skal afbrydes og en hane sættes direkte på VV.
Han går så ind og vækker "husbond" af middagssøvn, og får nok ikke lige sagt det rigtige. I hvert fald kommer landmanden tværs over gårdsplads, med et udseende som en olm tyr. " der skal fandme ikke afbrydes noget som helst, der skal bare være varmt vand"
Jeg kunne forklare ham at det var nede under gulvet der var en utæthed, så der var kun 2 muligheder, 1 som jeg foreslog  2. hugge gulvet op og få smed til at reparere røret.
Han faldt ned og gik med mit forslag så der kunne malkes et par timer efter.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-03-2026 10:12:42

Ud over vandmåler er der også en anden måde at undersøge om du har rørbrud på varme vand. Du kan lukke for kold vand tilførsel til fyrets varmvandbeholder. Så skulle den gerne holde temperaturen, da der ikke kan komme kold vand ind i beholder, og derfor heller ikke varm vand ud.

Jeg havde en lignende lidt sjov oplevelse. Du kan udelade at læse det.
En landmand ringede at der ikke var varm vand til at vaske malkemaskiner og kopatter. Hans normale elektriker havde skiftet termostat i el-vandvarmer ( VV) og så taget på ferie.
Jeg mødte en ansat på gården og ved VV. kunne jeg tydelig høre en rislen, og måling viste at den arbejdede alt hvad den kunne, så jeg var sikker på at der var utæthed et sted.
Jeg siger så til den ansatte, og rør skal afbrydes og en hane sættes direkte på VV.
Han går så ind og vækker "husbond" af middagssøvn, og får nok ikke lige sagt det rigtige. I hvert fald kommer landmanden tværs over gårdsplads, med et udseende som en olm tyr. " der skal fandme ikke afbrydes noget som helst, der skal bare være varmt vand"
Jeg kunne forklare ham at det var nede under gulvet der var en utæthed, så der var kun 2 muligheder, 1 som jeg foreslog  2. hugge gulvet op og få smed til at reparere røret.
Han faldt ned og gik med mit forslag så der kunne malkes et par timer efter.  

Tak for svar - og for den sjove historie! 

Jeg tjekkede vandmåleren, og det har vist sig, at der desværre er et brud på et rør et sted.... Nu har vi lukket for koldtvandstilførslen til fyret - så ser vi, hvad forsikringen siger mandag.

Tak til alle for svar - og særlig tak til jer, som foreslog at kigge på vandmåleren!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis