Paprør? Gennem etageadskillelsen

Hej,

Jeg er ved at renovere min loftetage i mit hus fra 1921. Jeg har fjernet gulv for at lave ny rørføring og lave nyt gulv.

I den forbindelse har jeg fået øje på noget under gulvbrættet som jeg undrer mig over hvad er.

Man kan se hvad der ligner noget papir/pap agtigt materiale formet som et rør og som tilsyneladende går gennem etageadskillelsen. Det er papfarvet udvendigt og mørkere indvendigt. Hvis jeg skubber lidt til det kan jeg se det går ned i laget med lerindskud. Det virker umiddelbart ikke som om der noget i det andet end noget isolering der er lagt ned og så rester fra lerindskud. Jeg prøvede at fjerne det øverste isolering stikke en finger ned. Det virker ikke som om der er noget i det.

Hvad kan dette være?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gammel rørisolering, som er mineraluld med pap omkring..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Synes bare mere det ligner et “hylster” og at isolering er lag senere for at lukke det af. Men så længe det ikke er noget at bekymre sig om skal jeg måske bare lade det være
PerTh skrev den 11-03-2026 22:58:00

Tak for svar. Synes bare mere det ligner et “hylster” og at isolering er lag senere for at lukke det af. Men så længe det ikke er noget at bekymre sig om skal jeg måske bare lade det være

Der kan være pap inderst, så mineraluld og så noget lærred/maling yderst. Det inderste pap kan indeholde asbest:

Se 9.3:
https://at.dk/faa-viden/asbest/byggematerialer-med-asbest/

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak buller27.

Der er tilsyneladende ikke andet materiale og når jeg fjerner lidt af mineraluld ser det hult ud.

Der har ikke været varmerør her, da der ikke har været centralvarme i huset før slut 80’erne og de løber ikke her.

Der er en faldstamme tæt på, så jeg tænker om det kan have været noget der har været omkring den eller noget andet. Når jeg googler dukker bitumenpap op som en mulighed. Det kan også forklare den mørke inderside 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også