Dimension på omløber

Afgangen (det varme vand) fra elvandvarmer, kunne jeg lige række mobilen ind for at fotografere. Gevindstudsene på beholderen er (sfl) ½-tomme nippel. Men er den røde side yderligere reduceret til 3/8? Ellers kan jeg ikke se hvorfor der skulle være monteret en nippelmuffeEr det normalt for slangen der går til blandingsbatteri?

Jeg kan alt - når det lykkes.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er 1/2” nippel? Normalt er studsene 3/4”. Så passer det med at afgangsrøret (det røde) er reduceret ned til 3/8” eller 1/2”. Nu er der vel forhåbentligt monteret sikkerheds- og kontraventil på tilgangen til varmtvandsbeholderen? Rørforbindelsen mellem varmtvandsbeholder og sikkerhedsventil må ikke være mindre end 3/4”.

Søren O
Søren O skrev den 11-03-2026 18:47:45

Er du sikker på at det er 1/2” nippel? Normalt er studsene 3/4”. Så passer det med at afgangsrøret (det røde) er reduceret ned til 3/8” eller 1/2”. Nu er der vel forhåbentligt monteret sikkerheds- og kontraventil på tilgangen til varmtvandsbeholderen? Rørforbindelsen mellem varmtvandsbeholder og sikkerhedsventil må ikke være mindre end 3/4”.

Sikkerhedsudstyr er fælles med den store beholder (de er monteret i serie) og der er ingen afspærringsventiler mellem sikkerhedsventil og afgangsrør på den sidste beholder, så det er (iflg VVS'er der har lavet det) "efter bogen".

Nu har jeg fundet lidt info om beholderen, og studsene er ½-tomme. Tilgangen er med ½-tomme flexslange købt sammen med beholder.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis