Skifte tag+undertag+isolering

Hej LDS,

Jeg har fået fat på en tømrer som har lovet sig til at skifte mit tag til sommer.

Jeg har et 1970er hus uden nogen dampspærre, kold skunk med kondens problemer og en masse træk. Husets facade blev efterisoleret inden køb, men taget står uden dug eller undertag og har sådan nogle måtter som er klipsede mellem tagspærrene. Der er ingen dampspærre nogensteder i skrivende stund.

Nu vil vi have det hele skiftet og få lavet et ordentligt undertag, samt isolere ordentligt mellem spær.

Hvilke forbehold skal jeg tage? Hvad med ventilation?

Hjælp og rådgivning søges!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke hvilken tagdækning du skal have fremover, ikke alle tagdækning kræver undertag!
Ej heller skriver du, om du også vil skifte loftbeklædningen!

Alfa omega kræver det ventilation for et sundt loft!
Vedhæfter Cembrit anbefalinger, som kan betragtes som en generel vejledning uanset tagdækning.

Alt andet lige, medfører det at du skal/bør over gældende isoleringskrav.
Med typisk Rockwool/Glasuld, med Lamba på 0,037, er det mig bekendt 300 mm isolering.
Ved lavere Lamba værdi kan man gå ned i isoleringstykkelse.
GSH skrev den 11-03-2026 19:01:18

Nu skriver du ikke hvilken tagdækning du skal have fremover, ikke alle tagdækning kræver undertag!
Ej heller skriver du, om du også vil skifte loftbeklædningen!

Alfa omega kræver det ventilation for et sundt loft!
Vedhæfter Cembrit anbefalinger, som kan betragtes som en generel vejledning uanset tagdækning.

Alt andet lige, medfører det at du skal/bør over gældende isoleringskrav.
Med typisk Rockwool/Glasuld, med Lamba på 0,037, er det mig bekendt 300 mm isolering.
Ved lavere Lamba værdi kan man gå ned i isoleringstykkelse.

Tak for svar!

Du har ret, jeg kan godt se nu at mit indlæg hverken sætter noget specifikt spørgsmål, eller giver videre indblik i hvad jeg gerne vil.

Tanken med at lave den kolde skunk til en varm skunk er, at jeg måske kan slippe for at lave større indgreb i den indrettede del af loftet (anden sal). Det er planen at få et Plannja Sinus alutag. Det som jeg har i forvejen er et alu tag.

Jeg vil se på de dokumenter. Tak :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis