Tørbeton - hvordan?

Jeg har været i mine 20 havebøger og rundt på nettet uden held. Heller ikke her på siden kan jeg se en forklaring på tørbeton, selvom emnet har været berørt flere gange.

Så altså: vil nogen forklare mig brugen af tørbeton? Jeg har to projekter:

1. Stolper i jorden. Sætter man bare stolpen ned i hullet, fylder op med tørcement, og plasker vand ned? Og i så fald: er mængden af vand ligegyldig? Og risikerer man ikke, at blæsten vipper stolpen inden betonen hærder, så man dagen efter har støbt urokkeligt skæve stolper?

2. Jeg vil LIPpe et højbed med cementsten. Kan jeg bruge tørbeton i bunden, og hvor meget skal der i så fald til et højbed på ca. 30 cm?

Jeg ville blive glad, hvis nogen af de mange eksperter her på siden vil bruge tid på at svare.

Tak!

Jeg er en pige på 22. Jeg har lige revet mit køkken ned uden helt at vide hvordan jeg bygger det op igen.. smile
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lavet højbede på ca. 30-50 cm. (grunden skråner). Blokkene er klæbet sammen med flexibel fliseklæb, og før jeg lagde dem i ca. 15 cm. stampet sand, rev jeg lidt cementpulver ca. 5-10 cm. ned i sandet. Jordfugten klarede resten.

Idag - ca. 6 måneder efter - står alt stadig urokkeligt fast.
Hej

Til projekt 1 er det nok at blande cementen med grus i forholdet 1:4 (1 cement, 4 grus), og så fylde hullet op med det. Husk at stampe for hver 15-20 cm, som du ellers ville have gjort. Dette vil i sig selv give en stabil fundering, og når så engang cementen har trukket fugten ud af jorden, bliver det rigtig godt. Har selv gjort det samme med et plankeværk, og der kommer aldrig derfra.

Til projekt 2, vil jeg nok lave samme blanding, men også blande noget vand i fra starten. Vand stenene inden du ligger det i cementen, sørg for skidtet er lige, og LIP så de andre sten på engang når første række er tør.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Tak til både "alfleha" og Lars. Det blev jeg klogere af.

Jeg forstår jer sådan, at vandet ingen betydning har for det endelige resultat. At komme vand i blandingen fra starten - og mængden af dette vand - er kun et spørgsmål om, hvilken konsistens det er mest praktisk at arbejde med? Det vedrører ikke betonens kvalitet og holdbarhed, når den er hærdet?

Mange hilsner,

Gunnar

Jeg er en pige på 22. Jeg har lige revet mit køkken ned uden helt at vide hvordan jeg bygger det op igen.. smile
Citat fra Gunnar Axel

Tak til både "alfleha" og Lars. Det blev jeg klogere af.

Jeg forstår jer sådan, at vandet ingen betydning har for det endelige resultat. At komme vand i blandingen fra starten - og mængden af dette vand - er kun et spørgsmål om, hvilken konsistens det er mest praktisk at arbejde med? Det vedrører ikke betonens kvalitet og holdbarhed, når den er hærdet?

Mange hilsner,

Gunnar


Hej Gunnar
Jeg må lige blande mig i jeres debat om beton.Vandmængden er ikke bare et spørgsmål om konsistens men om styrke.jo mindre vand man tilsætter sin beton jo stærkere bliver den.Flydende beton er svag på grund af det store vand-cement tal.Grunden til at man bruger vibrator når man støber er at man vibrere vandet frem og man er fri for at bruge så meget vand.
Mvh
Torben
Annonce
Hej lige for at rette en udbret misforståelse.En våd beton er altid stærkere end en jordfugtig beton pga.større densitet og længere hærdnings tid. Og man vibrere for at få luften ud af betonen og ikke for at spare på vandet. :roll:

Flemming
Citat fra golf

Hej lige for at rette en udbret misforståelse.En våd beton er altid stærkere end en jordfugtig beton pga.større densitet og længere hærdnings tid. Og man vibrere for at få luften ud af betonen og ikke for at spare på vandet. :roll:

Hej.Jeg må lige forsvare mit råd med beton.Det er absolut ikke en udbredt misforståelse at beton er stærkere med så lidt vand som muligt.
For det første bliver betonen mere tæt hvis vand og cementtallet er så lille som muligt og man vibrere ikke kun for at få luften ud af betonen men også for at få betonen til at flyde så stenreder kan undgåes og det er da ikke uden grund at man konstant tager sætmål når man laver store støbninger.Jeg giver mine råd på grundlag mine 25 års erfaringer med beton og cement industrien.
Mvh Torben
Jeg prøver lige at vække en gammel tråd i håb om nogle af jer kloge hoveder vil byde ind. Jeg har sat en hel del meter kantblokke i bede og gård som står skide godt.. Sidst satte jeg så en cirkel på 6 meter i diameter. Her slap halvdelen af stenene og beton virkede sandet og sprød... Jeg undrede mig da jeg brugte samme fremgangsmåde som de forrige 90 meter kantblokke.. Jeg kom så til at tænke på om min fejl her var at jeg gjorde blandingen ligeså våd som i sommers..? For der er selvfølgelig mere vand i jorden nu + det regnede dagen efter støbning....

Ydermere undre det mig altså at mange skriver de vil blande 1:4... På bagside af de cementsække jeg bruger står der at fundamenter er 1:4:3 og det har jeg gået efter til mine kanter.. Jeg bruger en støbemix (sand altså) med sten der hedder 8-11 mm.... er det en fejl??

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Skrevet af Toje på 04 jun 2004 04:13
Citat fra golf

Hej lige for at rette en udbret misforståelse.En våd beton er altid stærkere end en jordfugtig beton pga.større densitet og længere hærdnings tid. Og man vibrere for at få luften ud af betonen og ikke for at spare på vandet. :roll:

Hej.Jeg må lige forsvare mit råd med beton.Det er absolut ikke en udbredt misforståelse at beton er stærkere med så lidt vand som muligt.
For det første bliver betonen mere tæt hvis vand og cementtallet er så lille som muligt og man vibrere ikke kun for at få luften ud af betonen men også for at få betonen til at flyde så stenreder kan undgåes og det er da ikke uden grund at man konstant tager sætmål når man laver store støbninger.Jeg giver mine råd på grundlag mine 25 års erfaringer med beton og cement industrien.
Mvh Torben

Nu ved jeg godt det er en meget gammel tråd, men nu blev den bragt på bane igen. 

Når man vibrere beton, gør man det for at få luften uf, så man opnår en en højere densitet. Vibrere man for længe, falder stenene til bunden, og giver derfor ikke den ønskede styrke. (Hæld flydebeton i en trillebør, og kør en tur med det, så ser man resultatet) 

Flydebeton har ikke et højere vand-indhold, end meget andet beton. Det er blot tilsat superflastificering. Som gør betonen meget "tynd" og til tider lidt tyggegummi agtig.


Mvh Thomas Hansen

M. Andresen skrev:
"Ydermere undrer det mig altså at mange skriver de vil blande 1:4... På bagside af de cementsække jeg bruger står der at fundamenter er 1:4:3 og det har jeg gået efter til mine kanter.. Jeg bruger en støbemix (sand altså) med sten der hedder 8-11 mm.... er det en fejl??"

Der er ikke ret stor styrkeforskel på cement-sand 1:4 og cement-sand -sten 1:3:4 (der står 1:4:3, men det er ualmindeligt) i beton er cement sand forholdet det vigtigste, stenene er "kun" fyld som sparer på cementen og giver større brudstyrke.

Populært kan man sige at cementen skal fylde mellemrummene mellem sandskornene og cement/sand skal fylde mellem stenene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis