Stolper til lille stakit

Jeg skal lave et lille stakit/espalier på ca. 130 cm i højden og ca. 300cm i længden. 
Det skal laves af høvlet forskalling 25mmx50mm på kryds og tværs.
Det er altså ikke særligt tungt og vinden kan fint suse igennem det.
Jeg har tænkt at der skal bruges 3 stolper. 
Det skal stå i et bed, hvor der vokser ting, der kan spises, hvorfor jeg ikke ønsker at grave trykimprægnerede stolper ned. Jeg havde kigget efter egestolper, men det er for dyrt og for vanskeligt at komme i nærheden af her i Thy.

Mit spørgsmål:

Vil det kunne være stabilt nok ved enten at grave 3 stolpesten med gaffelbeslag ned og montere stolperne på disse? eller alternativt støbe 3 billige stolpefødder ned?

Det virker voldsomt at skulle i gang med at støbe store robuste dyre stolpebeslag ned for sådan et lille stakit.

På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Stolpefødder/beslag etc. giver ikke et specielt stabilt hegn/espalier/stakit da hele vriddet skal optages i metallet ved jorden. har hørt at det godt kan blæse derude vestpå :) 

Du kan selvfølgelig gå op i dimensioner og dybde af nedstøbning så det holder, men så er det nok billigere at købe eg, robinie eller andet hårdttræ....

Hvis du har en rundsav så køb et par terassebrædder i fx mukulungu, IPE eller jotoba og sav dem over på langs, lim dem sammen med PU lim og et par skruer og så i jorden med dem, det holder længere end trykbehandlet.
Mads
Øv, det var ikke det svar jeg havde håbet på  

men tak for tippet!

Jeg tænker om det vil give lidt mere stabilitet ved at lægge en stolpe i bunden i de tre stolpesten og montere de lodrette stolper på den med stærke vinkelbeslag. Der er jo potentielt det samme træk, men måske det bliver lidt mere jævnt fordelt over metallet.
Hmm

Det er en skam, det er så besværligt at købe et par egetræsstolper. Byggemarkederne har jo nærmest kun trykimprægneret.  

En løsning kunne være bare at stive det af på den ene side, men så skal der bare bruges en stolpesten mere til det lille stakit...
Du kan ikke bruge stolpe sten. Den samling der bliver er simpelthen ikke stabil når stolper står lige op i luften.
Lærk vil holde bedre i jorden end eg.
Hvad har du imod den nemme løsning med de plast brædder som AllTheGear_ButNoIdea forslår. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Store børge.
Din idé med en bundstolpe løser desværre ikke problemet, da stakittet stadig vil kunne vippe nede i beslagene. Som ev elmand også nævner, er lærketræ et rigtig godt, giftfrit alternativ til eg, som er nemt at skaffe i de fleste byggemarkeder.
Mit bedste råd er at droppe dyre beslag og støbning helt. Køb i stedet tre lærkestolper og grav dem direkte ned. Det er både den billigste, nemmeste og mest stabile løsning til dit bed.

Mvh. 
Kristian
bestilgardiner.dk  ​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis