Opsætte køkken - Skruer?

Hej,

Er måske lidt dumt spørgsmål - men skal sætte noget køkken op hvor jeg skal skrue nogle laminat plader ind mod væg forskellige steder. Havde egentlig planlagt at bruge karmskruer for ikke at montere plugs (Det er gasbeton). Men syntes bare min erfaring er det ikke holder. ​Og skruer nemt kan trækkes ud af gasbeton...

Derfor tænker jeg (Selvom det er mere besværligt) at bruge Fischer DuoPower plugs (8x65). Men er det så optimalt at vælge en skrue (8mm) med fuld gevind eller en uden gevind der hvor træet skrues ind? 

Antager bare jeg kan bruge karmskruer til at skrue i plugs?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det bordplader du vil sætte op i væggen?

Karmskruer er det dårligste valg da de ikke kan trække tingene sammen. Rawplugs og alm træskruer/ montageskruer er det bedste. 

Selvbygger med stort S. 
GodeVen skrev den 09-03-2026 09:50:54

Er det bordplader du vil sætte op i væggen?

Nej :) Endegavle og bad miljøer - som der skal fastgøres mod væg..

Superdiy skrev den 09-03-2026 10:09:15

Karmskruer er det dårligste valg da de ikke kan trække tingene sammen. Rawplugs og alm træskruer/ montageskruer er det bedste. 

Men mange montage skruer og træskruer har vel også gevind hele vejen - hvilket er det samme som karmskruer. Antager det der gør det kan trækkes sammen er at noget af skruen ikke har gevind.

rskadk skrev den 09-03-2026 10:17:11

Superdiy skrev den 09-03-2026 10:09:15

Men mange montage skruer og træskruer har vel også gevind hele vejen - hvilket er det samme som karmskruer. Antager det der gør det kan trækkes sammen er at noget af skruen ikke har gevind.

Almindelige skruer har ikke gevind mere end 2/3 af længden. Det er nemlig de fri stykke der trækker emnerne sammen.

Selvbygger med stort S. 
rawlplug og skruer er som skrevet det bedste. Bruger du 6 mm plugs så borer du med 5,5 mm murbor. Nogle bruger metalbor i gasbeton.
Du bliver nødt til først at bore i pladen med 6 mm og så bore direkte igennem huller med 5,5. Plugs ind igennem pladen, skrue i plugs og slå den ind så der mangler 10 - 15 mm at skrue.
Det er den letteste måde at få det til at ramme hullerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis