Vandskuring 101, skal lige være 100% på min fremgangsmåde bliver korrekt!

Hej LDS,

Jeg skal til at vandskure en murstensvæg som egentlig er min nabos garage (jeg har vedhæftet billede), og vil gerne høre om min fremgangsmåde giver mening. 

Garagen er ifølge min nabo bygget i 70´erne og er murstenene tror jeg er blødstrøgne, de ser sådan ud ihvertfald. Efter vandskuringen er tør vil jeg male med silikoneharpisk maling...

Min plan er følgende:
  • Rense og evt. børste murværket
  • Forvande væggen inden jeg begynder
  • Bruge "Marlon NHL 3.5" tørmørtel med kornstørrelse 0–1 mm (overvejer 0-2mm men jeg ikke klar over hvad der er "normalen")
  • Trække et tyndt lag mørtel på med et stålbræt. Lade det tørre i en 15-20 min penge
  • Vandskure med et "svampbræt"/pudsebræt.
Mine spørgsmål er:
  1. Lyder det som en fornuftig fremgangsmåde til vandskuring af en murstensvæg?
  2. Er NHL 3.5 et godt valg til denne type murværk, eller vil en KC-/cementbaseret mørtel være mere normalt?
  3. Bør jeg anvende 0-1 eller 0-2, hvad er normalt?
Jeg tager meget gerne imod fif!

På forhånd tak!

Mvh

Peter
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du 100% enig med in nabo om at du har lov til at "ødelægge" hans stort set vedligeholdsfrie mur?

Hvis det var mig der var din nabo fik du ikke lov uden der fulgte en tinglyst vedligeholdspligt af murværket med, da din nabo risikerer at stå med omkostningerne til fremtidig maling og rep af puds. Specielt hvis du flytter, og en ny beboer bare lader stå til.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-03-2026 07:46:54

Er du 100% enig med in nabo om at du har lov til at "ødelægge" hans stort set vedligeholdsfrie mur?

Hvis det var mig der var din nabo fik du ikke lov uden der fulgte en tinglyst vedligeholdspligt af murværket med, da din nabo risikerer at stå med omkostningerne til fremtidig maling og rep af puds. Specielt hvis du flytter, og en ny beboer bare lader stå til.

Jeg vil ikke kalde vandskuring at “ødelægge” murværket. Det blot så det passer sammen med resterende af mit hus. Og jeg har aftalt med ham at det bliver vandskuret :-) 

Det skal jeg “kun” males hvert 10 år cirka…

Grunden jeg jeg skriver herinde er netop, så det bliver lavet ordenligt og pænt! 
Hvorfor vil du vandskure en vedligeholdesfri mur?

fase
Slyngelby skrev den 09-03-2026 08:24:09

Superdiy skrev den 09-03-2026 07:46:54

Jeg vil ikke kalde vandskuring at “ødelægge” murværket. Det blot så det passer sammen med resterende af mit hus. Og jeg har aftalt med ham at det bliver vandskuret :-) 

Det skal jeg “kun” males hvert 10 år cirka…

Grunden jeg jeg skriver herinde er netop, så det bliver lavet ordenligt og pænt! 

Nu satte jeg også ødelægge i anførselstegn. Du ødelægger ikke væggen men tilfører en ekstra omkostning som din nabo ender med at stå med den dag du flytter uanset hvor godt du laver det. Den kommer jo aldrig retur til en blank murstensvæg.

At han ikke tænker så langt er jo så til din fordel, men det er noget i kan blive voldsomt uvenner om i fremtiden.

Selvbygger med stort S. 
Du har jo ikke fået brugbare svar, så her er et.
Alt du har listet op lyder rigtig ,jeg ville dog gå med cement baseret. 
Annonce
S. Fabrin skrev den 09-03-2026 08:28:32

Hvorfor vil du vandskure en vedligeholdesfri mur?

Hej,

Fordi mit hus er vandskuret og malet hvid så derfor vil jeg gerne have at væggen (som står i skel over mod min have) passer til mit hus.

Derudover synes jeg en vandskuret væg er pæn. Det nok bare en smagssag :)
johnm skrev den 09-03-2026 11:21:49

Du har jo ikke fået brugbare svar, så her er et.
Alt du har listet op lyder rigtig ,jeg ville dog gå med cement baseret. 

Tak for svar John! Altså bare en KC 35:50:600? Cementmørtel? Synes bare jeg har læst en del om, at “gamle” mursten skal kunne ånde, og derfor kræver kalkmørtel.. men det måske ikke nødvendigt her? Vurderer du

Jeg forstår det æstetiske. Mal dog lige hans sternbrædder før du maler væggen. En sort plet på hvid væg er meget synlig.

Og så aftal og nedskriv vedligeholdelsespligten. Det koster ​ikke meget men er proaktivt godt naboskab. 
HrT skrev den 09-03-2026 14:35:37

Jeg forstår det æstetiske. Mal dog lige hans sternbrædder før du maler væggen. En sort plet på hvid væg er meget synlig.

Og så aftal og nedskriv vedligeholdelsespligten. Det koster ikke meget men er proaktivt godt naboskab. 

Sternbrædder blev malet 10 min efter jeg tog billedet i antracitfarve, så det er klaret! Men tak for tip! 

I beskrivelsen af den mørtel du henviser til står der "til pudsning og opmuring". Altså ikke noget om at den er beregnet til vandskuring / filsning.
Jeg ville vælge et produkt som er beregnet til vandskuring. Når huset har den alder, så er der helt sikkert brugt en mørtel i muren med lidt cement i.
Her kan du læse om fremgangsmåde: LINK 
Og her et eksempel på vandskurings mørtel 

Det er de helt gamle huse som kun er muret i kalkmørtel at man skal passe på med at yderskallen (pudslaget) ikke er for hård. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også