Tørbeton - hvordan?

Jeg har været i mine 20 havebøger og rundt på nettet uden held. Heller ikke her på siden kan jeg se en forklaring på tørbeton, selvom emnet har været berørt flere gange.

Så altså: vil nogen forklare mig brugen af tørbeton? Jeg har to projekter:

1. Stolper i jorden. Sætter man bare stolpen ned i hullet, fylder op med tørcement, og plasker vand ned? Og i så fald: er mængden af vand ligegyldig? Og risikerer man ikke, at blæsten vipper stolpen inden betonen hærder, så man dagen efter har støbt urokkeligt skæve stolper?

2. Jeg vil LIPpe et højbed med cementsten. Kan jeg bruge tørbeton i bunden, og hvor meget skal der i så fald til et højbed på ca. 30 cm?

Jeg ville blive glad, hvis nogen af de mange eksperter her på siden vil bruge tid på at svare.

Tak!

Jeg er en pige på 22. Jeg har lige revet mit køkken ned uden helt at vide hvordan jeg bygger det op igen.. smile
Jeg har været i mine 20 havebøger og rundt på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Imorgen..den 28 sep.. får vi vores nye galvaniserede terrasse...
Jeg ska selv grave hullerne til "støttebenene" (terrassen skal stå 1,80 mtr over terræn)
Jeg har PVC-rør som jeg vil støbe benene fast i..når jeg har gravet dem i jorden (PVC-rørene som har  en dia på 200mm)..jeg har tænkt mig at grave hullet rigeligt stort og fylde stabilgrus rundt om røret..som jeg fylde op med beton..som jeg har tænkt mig at "mixe" af grovbeton og ærtegrus..!!
Er det helt hen i vejret..eller ??
Hva ku blandingsforholdet være..eller sagt på en anden måde...hvor mange dele ærtegrus ska jeg ha i betonen..?
Jeg har en ide om at ærtegrus vil gøre "klumpen" stærkere..
Ok...så lader jeg være med det... ingen "ærter" her.
Hva er forskellen mellem stolpebeton og grovbeton??
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis